Hjem / Nyheter / Ny Volvo S90 med bilder, lyder og lukter

Ny Volvo S90 med bilder, lyder og lukter

Volvo har laget en konseptmodell av S90 som gir deg både bilder, lyder og lukter ‒ altså 3 dimensjoner. Se video.

Bilkjøring i framtiden blir ikke slik den er i dag. Bilene vil ikke bråke, du trenger ikke å kjøre den selv og de vil koble seg opp mot nettverk og gi deg et digitalt rom under turen.

Annonse

Men det er ikke alt. Iallfall ikke om Volvo får det som de vil.

De har nemlig lansert en konseptversjon av S90 som de har kalt Ambience ‒ atmosfære.

Denne fokuserer på nettopp atmosfæren inne i kupéen, og den spiller på sansene våre. De tre sansene vi bruker til å se, høre og lukte med.

Som du ser ut av videoen øverst viser de levende bilder i taket som fungerer som et svært lerret, de har fire forskjellige lukter som slippes ut i kupéen, og de har montert høytallere på nakkestøttene.

I samspill skal de tre dimensjonene gi kjøreturen en annen, ja, dimensjon.

S90 Ambience Concept er basert på S90 Excellence som er en treseters(!) «direktørbil», og atmosfæren kan forandret via en app som har sju forskjellige temaer synkronisert med lyd, bilde og lukt som det kan velges mellom.

‒ Ambience Concept redefinerer luksus ved å ta det steget forbi de materielle valgene, og er en bil som kobler seg til sansene dine, sier Robin Page, designsjefen hos Volvo personbiler.

‒ Designet utforsker hvordan folkene føler seg i bilen, og lar dem påvirke sitt eget humør og velvære.

3d-temaer som det kan velges mellom inkluderer nordlys, skandinavisk skog, svanesjø, skjærgård og regn, og hvert tema gir stemninger fra avslappende til forfriskende. Det er også et nattlig tema for hvile og frihet som skal gi deg frisk og oppløftende energi.

Den synkroniserte lyden spilles gjennom lydsystemet som inkluderer små diskanter i nakkestøtten for en bedre lydopplevelse.

Hvert tema er også matchet med en av fire skreddersydde dufter som distribueres fra en portal i midtkonsollen.

‒ Vi er kjent for vår human-sentriske tilnærming til design og som bransjeleder innen avansert sikkerhetsteknologi, sier Page.

‒ Ambience forsterker dette og viser vårt bredere fokus på menneskeomsorg, som starter med sikkerhet og som også strekker seg til generell trivsel.

Mens S90 Ambience foreløpig en konseptmodell, skal S90 Excellence med sine tre seter skal ut på markedet. De ser for seg Kina med sine mange millionærer som hovedmarkedet, og Volvo som er kinesiskeide har virkelig kapret markedsandeler der. I 2017 bikket de for første gang 100.000 solgte biler i Kina, og satte salgsrekord der for fjerde året på rad.

‒ Ambience Concept ble laget primært med tanke på Kina, og gir en veldig kontrast til det hektiske bylivet der, sier Martin Andersson hos spesialbilavdelingen til Volvo.

Han har åpenbart tro på at konsepten tar steget ut til en produksjonsmodell.

‒ S90 Ambience Concept vil styrke verdiene til vårt premiummerke i dette markedet.

Selv om vi har en video helt øverst må vi se noen bilder av 3d-greiene til Volvo. Så her har du noen bilder av den fiffige 3d-løsningen til Volvo.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *