Hjem / Nyheter / Ny toppløs AMG GT-modell
Mercedes kommer med en AMG GT Roadster, så nå er de tre i den toppløse familien. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes kommer med en AMG GT Roadster, så nå er de tre i den toppløse familien. (Alle foto: Mercedes)

Ny toppløs AMG GT-modell

Mercedes liker toppløse modeller, og lanserer nå en modell mellom de to nåværende variantene av AMG GT Roadster.

Mercedes har tidligere kommet med AMG GT Roadster og AMG GT C Roadster. Den første er originalen, har 476 hestekrefter og fyker opp til 100 km/t på 4,0 sekunder. AMG GT C Roadster er storesøsteren, og vrir ut 557 hestekrefter og gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Annonse

Så hva vi skal med en modell mellom disse to er ikke så godt å si, men tyskerne har uansett sett et marked for også en tredje modell i familien.

Den heter AMG GT S Roadster, og har som de to andre en twinturbo-matet 4.0-liters V8 som nå yter 522 hestekrefter og gjør sprintdistansen opp til 100 km/t unna på 3,8 sekunder. Den havner altså mellom AMG GT Roadster og AMG GT C Roadster.

Disse er de toppløse søstrene i modellfamilien, som i tillegg består av fire todørs Coupé-modeller, to spesialmodeller i sportsbilsegmentet og tre firedørs Coupé.

Til sammen utgjør AMG GT-familien dermed et dusen bil ‒ ganske så eksakt 12 i tallet.

‒ Med AMG GT S Roadster har vår AMG GT-familie fått et nytt eksepsjonelt sportslig medlem som kombinerer høy kjøre dynamikk med en følelsesmessig luftig opplevelse, sier Tobias Moers, leder for Mercedes-AMG.

‒ Den nye modellen representerer det perfekte alternativet for den prestasjonsorienterte AMG GT Roadster-kunden, slår han fast.

Mercedes kan selvsagt ikke lansere en ny modell bare ved å kopiere de nåværende og justere ytelsen litt, så de har mekket på både motor, understell, oppheng, bremser, designet og interiøret på den helt nye AMG GT S-modellen.

Det maksimale dreiemomentet er på 670 Nm, og musklene sender bilen opp til 308 km/t. Det bør altså være mulig å få luftet seg skikkelig i en slik kabriolet.

Sportskassen er den samme som de to søstrene, AMG Speedshift DCT 7G, mens vektfordelingen skal være perfekt for dynamisk kjøring ‒ 47 prosent på fronten og 53 prosent på bakdelen.

AMG GT S får det samme opphenget som storesøsteren har, og i likhet med GT C er også bakdiffen elektronisk kontrollert. Originalen har litt enklere løsninger på delene.

Ellers er de tre modellene ganske så like, og alle kommer for eksempel med nappa-skinn og samme interiørvalg.

Her er noen fakta som viser de tre modellene:

  AMG GT Roadster AMG GT S Roadster AMG GT C Roadster
Motor 4-liter V8 twin turbo
Kraft 350 kW (476 hk) 384 kW (522 hk) 410 kW (557 hk)
Maks dreiemoment 630 Nm (1.700-5.000 r/min) 670 Nm (1.900-5.000 r/min) 680 Nm 1.900-5.500 r/min)
Forbruk kombinert 1,15-1,14 l/mil 1,15 l/mil 1,25 l/mil
Kombinert CO2 261 g/km 262 g/km 284 g/km
Vekt uten fører 1.595 kg 1.625 kg 1.660 kg
0-100 km/t 4,0 sek 3,8 sek 3,7 sek
Toppfart 302 km/t 308 km/t 316 km/t
Girkasse AMG Speedshift DCT 7G

Så det er ikke all verden stor forskjell på de tre AMG GT Roadster-modellene, men valgfriheten for kundene er iallfall blitt større. Og toppløse modeller liker vel de fleste?

I Norge starter AMG GT Roadster på 1.647.900 kroner, mens AMG GT C Roadster har en startpris på 2.090.900 kroner. Så vi kan jo gjette på en pris litt under 2 millioner for AMG GT S Roadster.

Slik tar den nye toppløse modellen seg ut på bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *