Hjem / Nyheter / Ny teknologi gjør syklistene tryggere

Ny teknologi gjør syklistene tryggere

I fjor mistet 25.300 mennesker livet på veiene i EU, og nærmere halvparten var gående, syklende eller motorsyklister. Ny teknologi og strengere testkrav skal nå spare liv.

I Norge ble 2017 det mest trafikksikre året i moderne tid med 107 omkomne, men det er fortsatt 107 for mange. Noe av forklaringen for nedgangen er nok at bilparken har blitt yngre og sikrere ettersom flere nå har råd til å kjøpe nye elbiler som er fritatt avgifter, men også en målrettet strategi fra myndighetene og en mer fokusert kjøreopplæring skal ha sin del av æren for den hyggelige utviklingen.

Annonse

I EU og i resten av verden er dessverre ikke utviklingen den samme.

25.300 mistet livet på veiene i EU i 2017, viser statistikk fra EU-kommisjonen. Dette tilsvarer i snitt 49 døde per én million innbyggere. Sverige er det tryggeste landet i EU med en score på 25, mens Romania er det farligste med 98. I Norge som står utenfor EU er tallene 20,5 per én million innbyggere, altså betydelig bedre enn Sverige.

Globalt står det enda dårligere til enn i EU generelt, og det totale tallet i 2017 endte på 1,3 millioner døde, ifølge verdens helseorganisasjon (WHO). Det blir i snitt hele 174 døde per én million innbyggere.

Og tallene blir enda verre når vi vet at for hver eneste som dør i trafikken er det fem som blir så alvorlig skadet at det får konsekvenser for disse personene for resten av livet.

Noe må altså gjøres.

Det går riktignok den rette veien i EU, med en nedgang på to prosent fra 2016. Men ser vi bak den nedgangen viser det seg at den nedgangen skyldes at bilene er blitt mer sikre for de som befinner seg i disse, og utviklingen for de myke trafikantene ikke er like god.

I EU mistet over 2.000 syklister livet i trafikkulykker i 2017, mens hele 21 prosent av de som mistet livet på veiene var gående. Mens det totale tallet døde i trafikken falt 20 prosent mellom 2010 og 2016, falt antall dødsulykker med gående kun med 15 prosent og syklende med ørsmå 2 prosent.

Trenden er altså at de myke trafikantene stadig utgjør en større andel av den triste statistikken, og fokus rettet nå mot hjelpemidler som skal gjøre veien tryggere for disse.

Stikkordet er noe som kalles AEB Vulnerable Road Users (AEB VRU). Dette er den nye testkategorien til Euro NCAP, og som vil få konsekvenser for bilprodusentene. Euro NCAP er nemlig den offisielle kollisjonstesten i Europa, og de som scorer dårlig på den får raskt et dårlig rykte.

AEB er noe som er kommet for fullt de siste årene, og står for Auto Emergency Braking. Altså automatisk nødbrems. Det vil si at bilenes sensorer overvåker området rundt, mens datamaskiner tolker algoritmene og kalkulere hva som er i ferd med å skje i løpet av hundredeler. Oppdages det en farlig situasjon vil nødbremsen slå inn, men dette er altså avansert teknologi så eventuelle feilvurderinger må også lukes bort.

Alle de store bilprodusentene tilbyr nå AEB-teknologi i sine modeller, og det var mulig å få AEB i 82 prosent av alle bilene Euro NCAP testet i 2017. 61 prosent hadde AEB som standardutstyr.

Og de som ikke gjør det får altså svi i Euro NCAP ‒ takket være sykkelnasjonen Nederland.

‒ Det var viljen til å redde syklister som inspirerte den nederlandske regjeringen til å finansiere et stort prosjekt som førte til utviklingen av en protokoll for å oppdage syklister. Vi er beæret over at Euro NCAP har bestemt seg for å legge til denne protokollen til deres vurderingsordning. Denne første Euro NCAP-testen av et AEB-syklistutstyrt kjøretøy viser hva en fellessatsing fra regjeringer og sykkelforeninger kan oppnå i samarbeid med Euro NCAP, sier Robbert Verweij, Euro NCAPs styremedlem og en rådgiver ved det nederlandske transportdepartementet.

Han peker på den aller første testen hvor de nye kravene var på plass. Æren tilfalt andre generasjon av Nissan Leaf, og oppnådde 71 prosent i den nye kategorien, eller protokollen som Vervweij sier, «skadeutsatte veibrukere». Leaf oppnådde totalt fem stjerner i testen.

Andre nye testområder er å automatisk oppdage gående i mørke omgivelser, og å holde bilen automatisk i den filen den kjører i. Dette innebærer også at bilen oppdager at den er på vei over en umerket veiskulder, og skal dermed hindre at bilen kjører av veien.

‒ De siste oppdateringene fra Euro NCAP på sikkerhetstester fokuserer både på de i bilen og på de den deler veien med. Testene viser hvordan de nye systemene og sensorene kobles sammen på en stadig mer sofistikert måte, og prisene på slik utstyr er fallende og blir snart standard på alle bilene. Dette vil hindre stadig mer komplekse og livstruende ulykker, sier generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP.

Se hvordan systemet fungerer i videoen helt øverst i saken.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *