Hjem / Nyheter / Ny Jeep Wrangler snart her
Jeep kommer med 4. generasjon Wrangler. (Alle foto: FCA)
Jeep kommer med 4. generasjon Wrangler. (Alle foto: FCA)

Ny Jeep Wrangler snart her

Den nye Wrangler skifter mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift helt opp til 72 km/t.

Det er svære greier når Jeep kommer med en ny generasjon Wrangler. Dette er altså erke-Jeep’en, den som bærer arven fra det som startet som krigs-Jeep’er tilbake i 1941.

At det er en viktig modell kan vi også se ut av pressemeldingen. Bilprodusentene er jo selvsagt ganske så stolte når de kan presentere noe nytt, og laster ofte på med info og bilder ‒ og selvsagt en dose skryt.

Men sjelden har vi sett en lenger pressemelding enn det Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kommer med rundt den nye Wrangler. Det er nesten som en skrivekåt romanforfatter har fått oppgaven, og det er side opp og side ned med info. Du kan jo selv sjekke ved å klikke på denne lenken.

Uansett er en ny Wrangler svære greier.

Den modellserien ble introdusert i 1986, og kommer nå som 4. generasjon. Og det er virkelig en ny Wrangler som presenterer her.

Den er bygget opp helt fra bunnen, og kommer i tre forskjellige utgaver ‒ Sport, Sahara og Rubicon. Alle tre er å finne som både todørs og firedørs, og Jeep tilbyr to forskjellige firehjulsdrift-systemer: Command-Trac for Sport og Sahara, og Rock-Trac som er standard på Rubicon-utgaven som er den virkelige terrengeksperten av de Wrangler-variantene. Begge 4×4-systemene har selvsagt lavgir også.

Det er fire konfigurasjoner samt nøytral:

  • 2H (bakhjulsdrift)
  • 4H AUTO (bilen skifter selv mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift)
  • 4H Part-Time (permanent firehjulsdrift)
  • N (Nøytral)
  • 4L (firehjulsdrift lavgir)

Med Command-Trac er standarddriften tohjulsdrift, mens Rock-Trac har enda flere lavgir og et litt annet system for å låse akslene slik at den blir enda mer rå i terrenget. Skal du ut dit med den nye Wrangler, og det er jo der det egentlig hører hjemme, kan vi legge til at det er mulig å forsere opp til 76 centimeter dypt vann med den nye Wrangler.

Jeep opplyser at den kommer med to forskjellige motorer her i Europa. En 2,2 liter turbodiesel på 200 hestekrefter og en 2,0 liter bensinmotor på 272 hestekrefter, og begge er kombinert med en åttetrinns automatkasse og har også har en stopp-start-funksjon.

Den er altså ny både på utsiden og innsiden, og har også fått ny teknologi.

Nå finner vi berøringsskjermer av forskjellige størrelser avhengig av modelltype, det er støtte for ting som Apple CarPlay og Android Auto, USB-porter, blindsonevarsler, ryggekamera og den elektroniske stabilitetskontrollen ESC.

Dette er altså en åpen 4×4, og Jeep gir også kundene valget mellom flere topper, inkludert en helt ny kalt Sky One-Touch som åpner og lukker taket ved kun å trykke på en knapp.

Den nye Jeep Wrangler skal være på plass i europeiske utstillingslokaler i september, men tross åtte sider og over 4.000 ord (jepp, vi sjekket) skriver ikke Jeep noe om prisen. Så vi prøver ikke en gang å gjette oss til den.

Her kan du se en video av den nye Wrangler, både som bybil og terrengbil.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Ole Christian Veiby (t.h.) og Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda, og neste stopp blir Citroën. (Begge foto: Skoda)

Nordmann går fra Skoda til Citroën

Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda med umiddelbar virkning, og blir …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *