Hjem / Elbiler / Ny EU-toll gir prissjokk på elsykler
EU innfører straffetoll på elsykler fra Kina. (Foto: EU/Evobike)
EU innfører straffetoll på elsykler fra Kina. (Foto: EU/Evobike)

Ny EU-toll gir prissjokk på elsykler

EU ilegger kinesiske sykkelprodusenter opp mot 83,6 prosent straffetoll, noe som vil føre til stor prisøkning på enkelte elsykler. ‒ Vi kan like godt kaste syklene på havet, sier importøren Evobike.

Da NAF testet 8 populære elsykler i mai var gjennomsnittprisen på solide 26.360 kroner, og testvinneren fra Haibike kostet intet mindre enn 34.999 kroner. Det er svært mye penger for en sykkel, og nå blir det enda vanskeligere å finne de billige alternativene.

For ikke overraskende kommer mange av de rimeligere elsyklene fra Kina, hvor det meste er billigere enn i Europa. Og kineserne er giganter når det kommer til elsykler.

Ifølge EU har kinesiske elsykler tatt stadig større markedsandeler i EU, fra 18 prosent i 2014 til 35 prosent i inneværende periode. Ifølge offisielle EU-rapporter økte importen av kinesiske elsykler mellom november 2017 og februar 2018 med hele 82 prosent sammenlignet med samme periode året før, og det i et marked som er i full vekst.

Ifølge Statista har salget av elsykler i Europa gått fra 98.000 i 2006 til 1,6 millioner i 2016. I år er det ventet at salget runder 2 millioner elsykler, så det er langt fra kun norske forbrukere som har fått opp øynene for slike sykler.

Haibike, som faktisk har en elsykkel til 119.999 kroner, er tysk. Det finnes flere titalls europeiske produsenter, og mange er organisert i en europeisk elsykkelorganisasjon forkortet EBMA.

De klaget i september i fjor de kinesiske elsykkelprodusentene inn til EU, hvor de hevdet at kineserne dumpet billige elsykler inn i Europa.

EBMA mener at den kinesiske elsykkelproduksjonen blir subsidiert, slik at de er i stand til å lage billige elsykler som de deretter dumper inn over Europa. Dette skal manipulere markedet, og de europeiske produsentene blir sittende igjen som tapere.

Ifølge dokumenter fra EU ville flere av de europeiske produsentene som sto bak anklagen være anonyme, ettersom de faktisk importerer mange av delene de bruker i sine elsykler fra nettopp Kina. De ville altså ikke bite av hånden som fôrer dem.

EU-kommisjonen har nå undersøkt anklagene, og gitt medhold til EBMA. Dermed venter det nå anti-dumping-tiltak for å stimulere den europeiske produksjonen og dermed også salget.

Det innebærer straffetoll på kinesiske sykkelprodukter.

EU har delt denne opp i seks deler, hvor fem av de kinesiske produsentene blir ilagt forskjellige toll som strekker seg fra 21,8 og helt opp til 83,6 prosent. De fleste andre vil få en straffetoll på 37,0 prosent.

Handelskrigen vil gå hardt utover enkelte norske importører.

En av disse er Evobike.no, som nå får seg en skikkelig ekstraregning. De har nemlig bestilt sykler som står i transitt, og som blir truffet av straffetollen.

‒ Vi har nettopp fått en ubehagelig regning på én million kroner som vi må betale, og vi er ikke de eneste, sier daglig leder Anders Andersen.

De er en norsk filial av svenske Evobike, som har solgt sykler siden 2005 og er spesialister på elsykler.

‒ For et lite e-handelsselskap som oss, er dette mye penger, påpeker Andersen, som mener en annen ekstrem løsning kanskje hadde vært den aller beste.

‒ Et bedre alternativ er vel å bare kaste syklene i sjøen, sier han resignert.

Han legger til at konsekvensen av straffetollen er at prisene på elsykler vil stige i nærmeste framtid, og at tiltaket vil påvirke norske kunder mer enn noen kunne ha forventet.

‒ Importørene må overleve denne forferdelige situasjonen, og dette kunne ikke ha kommet på et verre tidspunkt. Elektriske sykler har blitt superpopulære og stadig mer trendy de siste årene, og mange selgere forventer nå en nødvendig prisøkning på 40 til 60 prosent i de kommende ukene, sier Andersen.

Salget av elsykler i Norge har vært sterkt økende de siste årene, og tall fra Norsk elbilforening viser en økning fra 14.341 elsykler i 2014 til 35.965 i 2016. Og det er ingen grunn til å tro at trenden ikke har fortsatt i 2017 og inn i 2018.

Men nå blir det altså enda vanskeligere å finne billige alternativer.

For det er flere enn Donald Trump som velger å gå til handelskrig mot Kina. Og som eksperter som har vært kritisk til Trumps strategi har påpekt gang på gang; det er kun tapere i slike kriger.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *