Hjem / Elbiler / Ny elbil fra Mercedes testet for iskalde norske forhold
Her tester Mercedes elbil-modellen EQC i Nord-Sverige. (Alle foto: Mercedes)
Her tester Mercedes elbil-modellen EQC i Nord-Sverige. (Alle foto: Mercedes)

Ny elbil fra Mercedes testet for iskalde norske forhold

BMW har stukket av med overskriftene når det kommer til elbiler, men Mercedes har modeller på gang. Og de funker i norske vinterforhold.

Tiden er inne for årets store bilslipp i Europa når det kommer til nye modeller, nemlig Genève Motor Show. Dit finner alle de virkelig seriøse bilprodusentene veien, slik som Mercedes. Og de gjør seg nå klar for morgendagens biler.

Med seg til det store motorshowet tar de Mercedes-Benz EQC, den første modellene i sin nye generasjon kalt EQ etterfulgt av en modellbokstav.

EQC er en batteridrevet og videreutviklet GLC, og det er ikke den første batteridrevet modellvarianten vi har sett av GLC. De har for lengst vist fram en GLC F-Cell, en svært spesiell bil sett med de teknologiske brillene. GLC F-Cell er en plug-in hybrid, men istedenfor å fylle tanken med bensin eller diesel er det hydrogen som gjelder for denne bilen. En skikkelig «grønn» hybrid der altså.

EQC er stort sett den samme bilen, men nå er det kun batteri som gjelder. Rekkevidden skal etter planen ligge rundt den som nå er på vei til å bli den nye standarden, altså en plass rundt 500 kilometer.

Mercedes har sett hvor stor suksess elbilene har i Norge, og skjønner at slike må funke her også.

Så de har sendt både EQC og F-Cell nord for polarsirkelen. Mer eksakt i Arjeplog i Nord-Sverige.

Og der er det kaldt. Til og med i norsk målestokk.

Kvikksølvet kan nemlig synke helt ned til -35 grader, og Mercedes får dermed testet de nye modellene i ekstrem kulde.

Den nye Mercedes EQC er i kamoflasje, men designet er enkelt å tyde.
Den nye Mercedes EQC er i kamoflasje, men designet er enkelt å tyde.

I tillegg får bilene prøvd seg på både is og snø i Arjeplog ettersom banen også inkluderer innsjøer, så hele pakken er nærmest skreddsydd nordmenn ‒ som jo på toppen av de hele elsker SUV-modeller med firehjulsdrift. Slik som EQC er.

Testbanen i Arjeplog har i tillegg bakker på 20 prosent, så bilene får også testet klatreevnen skikkelig.

Den største utfordringen for elbiler i kulden er batteriene. Hvordan er kaldstarten? Rekkevidden? Ladingen? Klimakontrollen?

Alt dette har Mercedes fått testet i Nord-Sverige, og sjefingeniøren for EQC, Michael Kelz, er fornøyd.

‒ På den ene siden er bilen dynamisk og kraftfull, og på den andre siden en stille glider. Det er en ny og uvanlig kombinasjon, til og med for oss utviklere, sier Kelz.

Mercedes har syslet med batteridrift i mange år, så de starter ikke helt på scratch med EQC.

‒ Mange års erfaring har gått inn i EQC, men den har også en drøss med innovasjoner. EQC er en milepæl for oss når det kommer til utvikling, sier Kelz.

Han skryter selvsagt av den nye modellen, men peker også på at de har hatt muligheten til å finjustere firehjulsdriften.

‒ I Sverige kan vi effektivt finjustere firehjulsdriften på de frosne innsjøene, påpeker han.

Kelz ser veldig mange positive sider ved å teste biler nord for polarsirkelen.

‒ I tillegg til kjøredynamikk på snø og is, fokuserer vintertest av en elektrisk bil naturligvis også på hvor godt batterisystemet og drivverket fungerer i minusgrader. For ikke å nevne effektivitet og aspektet rundt komforten, som klimakontroll, som er så avgjørende når det kommer til bilens rekkevidde. Våre viktigste erfaringer i Sverige er basert på det faktum at vi kan fortsette å møte uventede situasjoner og få verdifull innsikt – noe som det ikke er mulig å oppnå ved hjelp av nåværende simuleringsteknologi, sier Kelz.

Så det er all grunn til å ha forventninger til den nye elbilen, som vil komme på markedet neste år.

F-Cell, som du ser umaskert på bildet, er også klar for produksjon i disse dager, og kan om alt går etter planen forventes neste år.

Her er F-Cell.
Her er F-Cell.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Slik ser designet på den kommende Skoda Kodiaq RS. (Begge foto: Skoda)

Skoda viser RS-designet

Tsjekkiske Skoda har vist fram designet på den kommende sportsutgaven Kodiaq RS. Etter å ha …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *