Hjem / Elbiler / Ny Aston Martin-fabrikk skal lage elbiler
Aston Martin skal produsere alle sine elbiler i en ny fabrikk i Wales. Her er Lagonda. (Foto: AM)
Aston Martin skal produsere alle sine elbiler i en ny fabrikk i Wales. Her er Lagonda. (Foto: AM)

Ny Aston Martin-fabrikk skal lage elbiler

Aston Martin har store planer for elbiler, og de skal realiseres i en helt ny fabrikk som nå er under oppføring.

Vi har ikke hørt så veldig mye rundt de elektriske planene til Aston Martin, men de har helt klart slike også. Faktisk skal den første modellen i produksjon allerede neste år, og er en elektrisk variant av Rapide kalt Rapide E (tidligere kjent som RapidE).

Produksjonen av elbilen starter så snart den nye fabrikken i walisiske St. Athan er klar. For det er nemlig den nye fabrikken som skal lage elbilene til Aston Martin.

Tidligere har det vært kjent at den nye SUV-modellen som ikke har fått et offisielt navn (kjent som både DBX og Varekai) skal produseres i St. Athan, og nå bekrefter den britiske produsenten at fabrikken også blir senter for de elektriske modellene. Den nye SUV-modellen er dog en «vanlig» bensinutgave.

‒ Aston Martin ser seg som en framtidsleder i utviklingen av nullutslippsteknologi, og jeg er glad for at St. Athan blir vårt «Home of Electrification» for både Aston Martin og Lagonda, sier AM-sjef Andy Palmer.

Med Lagonda mener sjefen den første modellen fra Aston Martin som kun blir produsert som elbil.

Denne bilen skal etter planen i produksjon i 2021, og ble vist fram under Genève Motor Show tidligere i år. Bilen med de usannsynlige linjene skal ifølge AM «revolusjonere bilverden» med en rekke teknologiske go’biter, og skal også få et avansert elektrisk drivverk.

Det eneste vi vet om Lagonda foruten at det er en elektrisk SUV er at den får firehjulsdrift.

Aston Martin skal produsere alle sine elbiler i en ny fabrikk i Wales. Her er Lagonda. (Foto: AM)
Slik ser Aston Martin for seg Lagonda. (Foto: AM)

‒ Rapide E skal lede an i Aston Martins strategi for lav- og null-utslipps-kjøretøy. Med gjeninnføringen av Lagonda-merket vil vi vise hvor viktig elektrifisering er i våre planer framover, sier Palmer.

Lagonda ble stiftet tilbake i 1904 og Aston Martin i 1913, og de to smeltet sammen da sir David Brown kjøpte opp begge selskapene i 1947.

Palmer kom med en helt ny forretningsplan tilbake i 2015, noe som har inkludert nye modeller som DB11, ny Vantage, DBS Superleggera og altså reintroduksjon av Lagonda og selskapets aller første SUV-modell.

Slik viste de den fram i 2015:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *