søndag 25. februar 2018
Hjem / Ikoner og legender / Nullet som ble eneren
Dette er Porsche 911 nummer én million. Men den skulle egentlig hete 901.
Dette er Porsche 911 nummer én million. Men den skulle egentlig hete 901. (Foto: Porsche)

Nullet som ble eneren

Denne historien er litt spesiell. Den starter faktisk 63 år før sin egen begynnelse. Og lever i beste velgående den dag i dag. Faktisk er bil nummer én million akkurat levert.

I Paris i år 1900 sto en ung mann sammen med sin arbeidsgiver, en bilprodusent ved navn Ludwig Lohner, og tittet på diverse oppfinnelser under verdensmesseutstillingen. De var det nok av. Det var nemlig 75.000 utstillere på den femte verdensutstillingen.

En av disse utstillerne var altså en 22-åring som var ansatt hos Lohner.

I løpet av ti uker hadde denne vidundergutten bygd «Lohner Porsche», en elbil med to motorer direkte på framhjulene. Dermed trengte den ikke tradisjonelt drivverk, og bilen skapte furore. Den var rett og slett sensasjonell.

– Han er fortsatt veldig ung, forklarte Ludwig Lohner da pressen lurte på hvem denne unge mannen var.

– Men han er en mann med en stor framtid foran seg. Du kommer til å høre mer fra han, spådde Lohner. Og fikk selvsagt rett.

Og navnet?

Ferdinand Porsche.

Samme år bygde Porsche også en hybridvariant med firehjulstrekk. Snakk om framtidsvisjoner!

Men hva har det med 0 og 1 og gjøre? Nullet og eneren.

Da må vi 63 år fram i tid – til 1963. Men først må vi innom etterkrigsårene.

Som Lohner spådde hadde Ferdinand en fantastisk karriere, men det tok tid før den aller første bilen fikk det offisielle Porsche-navnet etter den geniale designeren. Det skjedde i 1948, og da var den ikke en gang laget i Tyskland.

På grunn av krigen flyttet Ferdinand produksjonen til Østerrike, ironisk nok hjemlandet til Hitler. 53 «testbiler» ble bygd i Gmünd før Porsche igjen flyttet produksjonen tilbake til Zuffenhausen i Tyskland i 1949. Men de første Porsche-bilene ble altså opprinnelig laget i Østerrike.

Da de flyttet produksjonen «hjem» oppsto det et nytt problem. Amerikanske tropper hadde nemlig okkupert fabrikken, så Porsche innledet et samarbeid med Reutter som også hadde fabrikk i Zuffenhausen. De fikk jobben med å produsere chassis til en coupé og kabriolet som skulle hete 356.

Den første «offisielle» 356 sto ferdig i 1950, og Ferdinand og sønnen Ferry ble tilkalt for å inspisere bilen. Uten et eneste ord gikk Ferdinand flere runder rundt bilen, ristet på hodet og sa:

– Dette holder ikke. Bilen er ikke symmetrisk.

Det var kun snakk om to små centimeter, som deretter ble rettet. Ingen kan påstå at Ferdinand ikke hadde et øye for detaljer.

Sportsbilen ble en suksess, og fram til 1966 ble det produsert over 76.000 av 356’ene.

Men 15 år etter at den første prøveversjonen rullet ut av fabrikken i Østerrike var det på tide å prøve noe nytt. Og på Frankfurt Motor Show 1963 ble etterfølgeren presentert; Framtidens sportsbil, Porsche 901.

Nå rynker du muligens på nesa. For hva i all verden for en modell er det?!

Og helt riktig, 901 var et av de mest kortlevde bilnavnene i historien. Det kan vi takke franskmennene for.

Peugeot fikk naturligvis med seg avdukingen av 901, og de likte det svært dårlig. For i 1929 hadde de nemlig introdusert 201, den første modellen med det berømte 0-tallet i midten av tre sifrer. Deretter kom 302, 202 og 402 tidlig på 1930-tallet.

De følte de «eide» nummerkonseptet, og de tok også patent på dette i Frankrike. Nullen var deres.

Porsche hadde gjort hjemmeleksa før lanseringen, og ikke funnet noe som kunne forbindes med nummeret 901. Franskmennene, som jo kan være vrange om de vil, sto imidlertid på sitt.

For Porsche var dette dårlig nytt. De hadde allerede logoen klar.

Men Ferdinand Alexander Porsche, barnebarn av Ferdinand og kjent som «Butzi», visste råd. Han byttet ut nullen med en ener, og dermed ble modellen 911 til.

Og med det ble en legende født. Den lever i aller høyeste grad ennå. Så, merci Peugeot! 911 klinger jo udiskutabelt bedre enn 901. Ikke sant?!

Som en skjebnens ironi jobber Porsche nå med en hybridvariant av 911. Om tyskerne kjenner sin historie bør de jaggu vente til 2019 før den lanseres. Da er det nemlig 119 år siden Ferdinand Porsche lagde sin hybrid. Og hva er så 119 bakvendt? Jo, 911…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *