Hjem / Elbiler / Norge først for nytt elbilmerke
Det aller første Polestar-senteret blir i Oslo og kommer i midten av neste år. (Alle foto: Polestar)
Det aller første Polestar-senteret blir i Oslo og kommer i midten av neste år. (Alle foto: Polestar)

Norge først for nytt elbilmerke

Svenske Polestar ser over grensa når de skal innlede salget av det nye merket, og Oslo får verdens første visningssenter.

Det er hører med til sjeldenhetene at Norge markerer seg i bilindustrien, men det har vi nå gjort takket være avgiftsfrie elbiler. Her fører vi an når det kommer til markedsandeler, og plutselig har lille Norge blitt verdens navle for bilindustrien.


Vi har mange eksempler på nettopp dette, og blant annet har Volkswagen stukket innom med sin nye elbilserie kalt I.D. og superstjernen Margot Robbie fant veien til hovedstaden da Nissan lanserte sin 2. generasjon av Leaf.

Midt i Oslo sentrum skjer det også noe som vekker internasjonal oppsikt. Der, nærmere bestemt i Øvre Slottsgate, vil nemlig verdens aller første visningsrom for det spennende merket Polestar åpne i midten av neste år. Produsenten selv kaller det for et Polestar Space.

Men helt overraskende er det kanskje ikke.

For da det svenske elbilmerket som eies av Volvo og kinesiske Geely åpnet for nettbestillinger var Norge et av de opprinnelige seks landene som skulle få muligheten til å reservere en bil, men dette ble i etterkant utvidet til å inkludere 18 land da de til slutt åpnet bestillingsslusene i mars.

Lokalet i Oslo blir altså det første fysiske til Polestar, og planen er fortsatt at dette merket skal selges på nett. For totalt planlegger de kun 60 slike fysiske løsninger innen midten av 2020, så Oslo og Norge blir å finne i et ganske så eksklusivt selskap.

‒ Polestar vil redefinere hvordan man eier biler og kontakten mellom kundene og produsenten, sier sjefen, Thomas Ingenlath.

‒ Polestar Spaces er viktige for kundenes opplevelse, og der vil vi fysisk møte kundene. Ettersom Norge er et av verdens viktigste elbilmarkeder er det logisk for Polestar å starte med den første Polestar Space i Oslo, legger han til.

Så for en gang skyld må Sverige bygge noe innen bilindustrien som skal til Norge. For vi finner hovedkontoret til Polestar i Göteborg hvor også Volvo befinner seg, og der skal de bygge en prototype av Polestar Space som deretter skal til Øvre Slottsgate som krysser selveste Karl Johans gate.

Løsningen er langt fra en tradisjonell bilforhandler, men det er selvsagt lagt opp til at potensielle kunder kan bestille en bil via nettløsninger der og. Men dette skal bli mer et visnings- og kontaktsenter, og Polestar lover at det ikke skal fungere som en forhandler full av pågående selgere.

De sier nemlig at det ikke skal være noe salgspersonell der, kun eksperter rundt merket. De stresser også det faktum at ingen får provisjon for jobben.

Det skal altså være en avslappende stemning, og selvsagt vil det være mulig å studere bilene på nært hold og til og med prøvekjøre en Polestar.

‒ Vi jobber nå med å finne flere passende lokaler til Polestar Spaces rundt i verden, og det globale Polestar-avtrykket begynner nå å sette spor etter seg, sier Ingenlath.

Polestar har kommet så langt i utviklingen av den aller første modellen Polestar 1 at de har satt i gang produksjon av 34 prototyper som skal testes på offentlige veier.

Faktisk har svenskene nå kommet så langt at de inviterer til en åpen visning i sitt nye hovedkvarter i Göteborg 17. oktober. Der vil de også svare på eventuelle spørsmål rundt den kommende bilen.

Polestar 1 er altså den første modellen til det ferske merket, og er en Hybrid GT med 600 hestekrefter, 1.000 Nm og en elektrisk rekkevidde på hele 150 kilometer i den utgåtte NEDC-standarden ‒ uansett den klart lengste rekkevidden vi har sett for en hybridmodell.

Deretter skal de følge opp med to rene elbiler, Polestar 2 som er ment som en direkte konkurrent til Model 3 (ifølge Polestar selv) og Polestar 3.

Polestar 2 blir avduket tidlig neste år, med produksjonsstart senere på året. Polestar 3 er en SUV, og den skal ifølge planene være lansert innen utgangen av 2021.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *