Hjem / Nyheter / Norge får den elektriske superbilen først
Norge får Polestar1 første sammen med fem andre land. (Alle foto: Polestar)
Norge får Polestar1 første sammen med fem andre land. (Alle foto: Polestar)

Norge får den elektriske superbilen først

Polestar er et helt nytt merke som stammer fra Volvo, og som skal lage elbiler. Den første modellen, Polestar1, er en sportslig hybrid som du kun kan abonnere på.

Det er muligens det norske arkitektfirmaet Snøhetta som har framsnakket Norge. For det er de som står bak den moderne fabrikken til Polestar som er under oppføring i Chengdu i Kina, og som skal stå ferdig til våren. Uansett er det klart at Norge blir et av de seks landene som får Polestar1 først.

Ikke overraskende står også Kina (Volvo er kinesiskeid), Sverige, Tyskland og USA i første rekke. Polestar er svensk, mens USA og Tyskland tradisjonelt er viktige bilmarkeder. Så ingen sjokk at de er blant de utvalgte.

Det siste landet som får Polestar1 først er Nederland, som er elbillandet nummer to. Kun Norge er «flinkere» en treskolandet til å kjøpe elbiler målt i antall innbyggere.

Så sett på bakgrunn av disse tingene er det altså ingen overraskelse at det er de seks landene det fokuseres på i første omgang.

Men det er ingen grunn til å kaste seg over nettet og bestille én allerede nå i den tro at du kan få den til jul.

Fabrikken er som sagt under bygging, mens planen er at produksjonen skal starte i midten av 2019. Så jula om to år passer nok bedre.

Polestar var i utgangspunktet et lite selskap som modifiserte Volvo-biler til baneracing, og ble kjøpt opp av Volvo i 2015.

Med den elektriske revolusjonen rundt hjørnet tok Volvo og de kinesiske eierne Geely et strategisk valg om å skille Polestar ut som et selvstendig merke som skal fokusere på høy-ytelses elbiler.

Den første modellen er en hybridvariant med en saftige 600 hestekrefters elektrisk drivverk med en rekkevidde på 150 kilometer (lengst av de nåværende hybridene). Bilen er en 2+2 Grand Touring Coupé, noe som betyr to seter foran og to seter bak og et sportslig uttrykk.

Bilen skal bygges på chassisteknologien CESi (Continuously Controlled Electronic Suspension), og karbonfiberkarosseriet reduserer vekten og forbedrer torsjonsstivheten med 45 prosent. Samtidig senkes bilens tyngdepunkt, noe som er jo er viktig for de sportslige kjøreegenskapene.

Så i sum blir dette virkelig en elbil i den øvre, sportslige klassen.

Polestar vil opprette noe de kaller «Polestar Space» i hver av de seks landene i midten av 2019, hvor kundene fysisk kan se bilene. Ellers er det mulig å reservere bilen på www.polestar.com, og reservasjonen går over til bestilling når de åpner opp for dette i begynnelsen av neste år.

De har valgt å gå en litt annen vei med Polestar1. Det er nemlig ikke mulig å kjøpe denne, men kundene må opprette abonnement for en periode. Det er ikke noe engangsbeløp, slik vi kjenner fra leasing-avtalene, og alle avgifter og forsikringer er bakt inn i et fast månedsbeløp. Månedsbeløpet er ikke kjent.

Selv om Polestar nå har sitt eget merke å konsentrere seg om, bygger de fortsatt mer sportsligere varianter av nåværende Volvo-modeller. Mer eksakt S60 og V60 Polestar med 367 hestekrefter og over 250 andre «forbedringer». De har allerede rundet 100.000 modifiserte Volvoer, så gjengen der er vant til å stå på.

Etter Polestar1 kommer sjokkerende nok (neida, fleiper!) Polestar2, som visstnok skal være en «vanlig» elbil i Model 3-klassen. Den tredje som er planlagt, og nå snakker vi altså rene elbiler, er en SUV.

Norge står sikkert først i køen også når de andre modellene kommer, og det ser vi fram til.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *