Hjem / Nyheter / Norge blir del av historisk Volvo-satsing
Ved å dele på trafikkinformasjon vet bilen at det lurer en fare rundt neste sving. (Foto: Volvo)
Ved å dele på trafikkinformasjon vet bilen at det lurer en fare rundt neste sving. (Foto: Volvo)

Norge blir del av historisk Volvo-satsing

Volvo personbiler gjør nå noe de aldri tidligere har gjort ‒ deler sikkerhetsdata med et annet selskap. Og det skal kun skje i Norge og Sverige.

Volvo skal nemlig samarbeide med Volvo om dette.

Annonse

Nei, det er ikke skrivefeil, og det har heller ikke klikket for oss.

Tidligere risikerte vi både e-post og telefoner om vi rotet med forskjellen på Volvos personbiler og Volvos lastebiler, ettersom det er to helt forskjellige selskaper.

Alt var enklere før i tiden. Volvo het for eksempel Volvo og det innebar alle kjøretøy, altså både personbiler og lastebiler. Men i 1999 ble personbilavdelingen skilt ut og solgt videre til Ford. Med på salget fulgte også retten til å bruke Volvo-navnet og merket, og dermed oppstod den snåle situasjonen at det finnes to Volvo-selskaper med samme navn og logo.

Men nå er det andre tider, og Volvo Cars har for lengst blitt kjøpt opp av Geely. Og det kinesiske selskapet nøyer seg ikke med det, men har også kjøpt seg opp i AB Volvo.

Så Volvo har altså kjøpt seg inn i Volvo. Jepp, forvirrende.

Geely kjøpte opp 8,2 prosent av selskapet etter å ha punget ut 27 milliarder kronor for Cevians aksjepost i desember i fjor, og er dermed den største enkeltstående eieren av AB Volvo ‒ aksjeselskapet Volvo. Altså de som lager lastebiler.

Synergieffekt er et ord ledelsen i ethvert konsern elsker. Geely har åpenbart slått det opp, og sett at det er synergieffekter å hente mellom Volvos personbiler og lastebiler.

De inngår nå et unikt samarbeid om å dele på trafikksikkerhetsdata ‒ noen Volvo personbiler aldri tidligere har delt på.

Den teknologiske biten går på at bilene høster inn trafikkdata under kjøringen, og denne informasjonen blir deretter delt med andre biler som befinner seg i nærheten. Alt dette skjer på direkten og via nettskyer, så sikkerhetssystemet vil for eksempel være klar over at det lurer en fare rundt neste sving.

Volvo understreker at de vil anonymiserer dataen slik at det ikke bryter med den nye personvernloven som EU kommer med.

Fra i år vil lastebilene i Norge og Sverige bli utstyrt med et slikt utstyr, mens sikkerhetssystemet Hazard Light Alert allerede har vært montert inn i alle 90- og 60-modellene solgt i Norge og Sverige siden 2016 og i den nye SUV-modellen XC40.

‒ Å dele sanntids sikkerhetsdata basert på vår tilkoblede sikkerhetsteknologi kan bidra til å unngå ulykker, sier Malin Ekholm, visepresident for Volvo Cars Safety Center.

‒ Jo flere biler vi har å dele sikkerhetsdata med i sanntid, jo sikrere blir våre veier. Vi ser fram til å etablere videre samarbeid med andre partnere som deler vår satsing på trafikksikkerhet, slår hun fast.

Dette er langt fra første gang Volvo blir foregangsbiler innen sikkerhet. I 1959 tok de patent på trepunkts setebelte, og det er estimert at dette setebeltet har spart én million liv til nå.

Hazard Light Alert som altså kun finnes på norske og svenske biler fungerer slik at når den er slått på vil det sende et varsel til alle andre slike biler i nærheten om eventuelle hindringer og farer, noe som er praktisk over blinde bakketopper og blinde svinger.

‒ Tilkoblet sikkerhet gjør at Volvo-førere nesten kan se rundt hjørnet og unngå en kritisk situasjon eller ulykke før det skjer, forklarer Ekholm.

‒ Evnen til å se videre framover og unngå farer er noe vi vil dele med så mange drivere som mulig.

Her kan du se hvordan det fungerer i en video:

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *