Hjem / Nyheter / Nissan vil utfordre GM og Volkswagen
Nissan sier at de vil bruke teknologi som ProPilot, ADAS og e-parkering som finnes i for eksempel Leaf til modeller som selges i Kina. (Foto: Nissan)
Nissan sier at de vil bruke teknologi som ProPilot, ADAS og e-parkering som finnes i for eksempel Leaf til modeller som selges i Kina. (Foto: Nissan)

Nissan vil utfordre GM og Volkswagen

Å slå seg inn i eliteserien i det kinesiske bilmarkedet koster 73 milliarder kroner. Det er iallfall det Nissan er villig til å satse.

Kina har et enormt potensial når det kommer bilsalg. Verdens mest folkerike nasjon er for lengst blitt det viktigste markedet for masseproduserte biler, men bilprodusentene har en formidabel jobb foran seg om de skal utfordre de to virkelige store.

Annonse

I 2017 ble det solgt 24,7 millioner i Kina, mens det ble solgt drøyt 15 millioner biler i Europa og drøyt 17 millioner biler i USA. På seks år har bilsalget nesten doblet seg i Kina, og fortsetter denne utviklingen kan Kina ende opp med å selge flere biler enn Europa og USA kombinert.

Kinas toppdivisjon når det kommer til bilsalg består kun av to aktører ‒ General Motors og Volkswagen-gruppen.

Disse to har fått et skikkelig overtak på alle andre, og solgte rundt fire millioner biler hver i 2017. Volkswagen «vant» fjorårets duell mot GM med 140 000 flere solgte biler, og steg med 5,1 prosent sammenliknet med 2016.

Et stykke bak de to halser altså konkurrentene. Et godt stykke bak, faktisk.

Og det er et helt beite av bilprodusenter som har havnet i samme dump. Nissan, Toyota, Honda og Ford selger alle drøyt én million biler i Kina, og kjemper alle en desperat kamp om å få fatt i en større del av den kinesiske kaka.

Selvsagt har kineserne selv skjønt at det er mulig å tjene seg søkkrik på biler, og det dukker opp nye merker i et enormt tempo. Det var ikke færre enn 48 kinesiske merker som noterte seg for salg i 2017, og det hele er svært uoversiktlig og kaotisk.

Det kinesiske merket som har fått best tak på det hjemlige markedet er Volvo-eierne Geely. De endte opp med et salg på 1,25 millioner i 2017, en grense som for første gang ble brutt av en kinesisk produsent.

Geely er svært aggressive for tiden, og i tillegg til å eie Volvos personbilavdeling har de kjøpt seg inn i Volvo trucks, Lotus og Proton fra Malaysia i fjor, og kontrollerer også det nye elbil-merket Lynk.

Men skal de ta opp kampen med Volkswagen og GM må de også se opp for Nissan.

Den japanske produsenten er nemlig lei av å vake i den kinesiske vannskorpa, og legger nå formidable 73 milliarder kroner på bordet i et forsøk på å vinne markedsandeler.

De fleste internasjonale bilprodusentene samarbeider med kinesiske merker, og for Nissans del er det Dongfeng-gruppen og selskapet som eies 50/50 heter Dongfeng Motor.

De to setter seg som mål å selge 500 000 flere biler i året, og planen er selge 1,6 million Nissan innen 2022. I tillegg satser de hardt på luksusmerket Infiniti, og vil øke dette til 150 000 i året innen 2022.

‒ Vi skal inn i topp-tre-gruppen. Og skal vi klare det må vi ha en hissig strategi. Vi må trykke gassen i bånn, ellers kommer vi til å bli hengende bak, sier Nissans Kina-sjef Jun Seki.

Men da holder det ikke med dette slike salgsmål som over. Så enda mer kritisk blir satsingen på elbiler. De to skal lansere opp mot 20 elektrifiserte modeller, og målet er å selge 700 000 slike i Kina innen 2022. Seks modeller fra Nissan, Dongfeng og Venucia vil komme i 2018 og 2019, så det har allerede fått god fart på seg.

Partnerskapet mellom Nissan og Dongfeng ble opprettet tilbake i 2003, og de to har for lengst introdusert et billigmerke i Kina. Venucia er basert på eldre deler fra Nissan-modeller, og skal konkurrere mot de aller billigste bilene. Dette er et marked de etablerte produsentene holder seg unna, så konkurrentene blir dermed Geely og andre kinesiske aktører. Kinesiske merker solgte over ti millioner biler i fjor, så det er et svært potensial.

Nissan vil komme med tre elektriske modeller av Venucia i 2019, og håper å selge 600 000 biler av dette merket i året innen 2022.

Partnerskapet har ifølge Seki solgt mer enn 15 millioner i Kina så langt, og har i løpet de siste sju årene introdusert 32 modeller.

Planen er at de totalt skal selge 2,6 millioner biler i året innen 2022, noe som per i dag ville gitt de en klar tredjeplass blant aktørene i Kina.

For å klare det er de altså villig til å legge 73 milliarder kroner i potten. Men de er ikke de eneste som går «all in» i Kina.

Både Daimler og Volkswagen satser rundt 100 milliarder hver i utviklingen av grønne biler, og da med hovedfokus på det kinesiske markedet.

Ford har sikret seg en avtale med den kinesiske nettgianten Alibaba, mens den største av dem alle, Toyota, endelig vil komme med en elbil. Og det første landet som får kjøpe den i 2020 er faktisk ikke Japan.

Nei, det er Kina.

Så selv Toyota prioriterer det foran sitt eget hjemmarked.

Det sier vel det meste om hvor viktig Kina har blitt med årene.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *