Hjem / Elbiler / Nissan kvitter seg med elbatteriene
Nissan selger unna sitt batteriselskap, og vil kjøpe elbatterier fra LG Chem. (Foto: Nissan)
Nissan selger unna sitt batteriselskap, og vil kjøpe elbatterier fra LG Chem. (Foto: Nissan)

Nissan kvitter seg med elbatteriene

Nissan selger sitt batteriselskap, og vil nå fokusere på å utvikle biler.

Den japanske produsenten har til nå valgt å utvikle sine egne batterier, noe de faktisk har gjort siden 1990-tallet.

Men nå gjør de som flere andre av elbilprodusentene, og vil kjøpe batterier fra eksterne produsenter.

Nissan har faktisk prøvd å selge batteridelen av selskapet en stund nå, og hadde en avtale med et kinesisk selskap kalt GSR for en sum som er rapport til å ligge rundt 8 milliarder kroner.

Denne avtalen er nå kansellert, og i stedet vil Nissan selge batteridelen kalt Automotive Energy Supply Corporation (AESC) til Envision-gruppen.

Salget inkluderer en stor batterifabrikk i USA og en i engelske Sunderland, samt utviklingsavdelinger i Oppama, Atsugi og Zama i Japan.

Salget betyr at Nissan kvitter seg med alt som har å gjøre med elbilbatterier, både rundt utvikling og produksjon.

‒ Vi er glade for å ha sikret en endelig avtale med Envision, et ledende globalt selskap innen bærekraftig energi. Transaksjonen vil gjøre det mulig for Nissan å konsentrere seg om å utvikle og produsere markedsledende elektriske kjøretøyer ‒ i tråd med «M.O.V.E. to 2022». sier Yasuhiro Yamauchi hos Nissan.

Så hva betyr dette for Nissans utvikling av elbiler?

Det finnes titalls elbilbatteri-produsenter, og Nissan vil nå få levert batterier fra LG Chem som blant annet har Renault, Hyundai, Kia, Volvo og Ford som kunder.

Den nye batteripakken som er annonsert til Leaf neste år på 60 kWh vil bli levert av LG Chem, så salget vil ikke få noen konsekvenser for den planen.

Nissan skal nå kjøpe opp resten av AESC, som selskapet NEC eier 49 prosent av. Denne avtalen er allerede i boks. Deretter selges AESC til Envision.

Avtalen med Envision innebærer også at Nissan skal eie 25 prosent av det nye selskapet som opprettes, og samtlige ansatte som jobber i AESC per i dag overføres til det nye selskapet.

Nissans M.O.V.E.-plan innebærer en rekke klimatiltak rundt bilene. Blant annet skal vannbruken under produksjonen reduseres med 21 prosent i forhold til 2010, CO2-utslippet fra bilene skal reduseres med 40 prosent, CO2-utslippet rundt produksjonen med 30 prosent og bruken av nye materialer skal ned med 70 prosent.

Produsentens plan er å selge 1 million elektrifiserte biler innen utgangen av 2022.

Og de har kommet godt i gang. 2. generasjon av Nissan Leaf er allerede Europas mest solgte elbil, og fra januar til juni ble det registrert over 18.000 nye Leaf.

I Norge har elbilen toppet salgslisten i fire av fem måneder siden den kom i salgs, og totalt er salget så langt i 2018 på 6.771 biler.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *