søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Nikola: Vi er ett til tre år foran alle andre
Nikola er ikke stresset av Tesla og de andre rivalene. (Foto: Nikola)
Nikola er ikke stresset av Tesla og de andre rivalene. (Foto: Nikola)

Nikola: Vi er ett til tre år foran alle andre

Plutselig ble det et kappløp. Nikola rakk så vidt å vise fram sin hydrogendrevne lastebil før Tesla avduket sin elektriske variant.

De to får følge av en rekke andre produsenter som kommer med ulike varianter av lastebiler i årene framover, både etablerte produsenter som Mercedes og MAN og nystartete selskaper som for eksempel Thor Trucks.

Men de to det handler mest om er Nikola og Tesla. Nikola på grunn av de satser på hydrogen, og skal blant annet bygge ut infrastruktur med hjelp av norske Nel. Tesla fordi, vel, de er Tesla.

Og ikke minst er det gøy å sammenligne de to ettersom begge har hentet navnet fra samme person, nemlig serbiske Nikola Tesla som var en oppfinner og ingeniør.

Nikola sendte i helgen ut en tweet hvor da teaset at den aller første videoen hvor de presenterer en liten elbil kalt Nikola Zero (et nyttekjøretøy), og fikk raskt flere spørsmål om lastebilen.

En spurte om de skulle gjennomføre vintertester, og fikk da til svar at bilene tåler temperaturer fra -30 grader fahrenheit til 125 grader fahrenheit. I celsius blir dette altså imponerende -34 grader til 51 grader, og den burde altså funke greit også på de kaldeste plassene i Norge.

Men det mest interessante var et spørsmål om de fryktet Tesla som skal komme med sine elektriske lastebiler. Noe de ikke gjør.

De mener altså at de er mellom ett og tre år foran «alle», og virker ikke nevneverdig stresset.

Nikola satser altså på hydrogen, slik blant annet Toyota gjør med sin Mirai-modell. De kommer som Tesla med to varianter, Nikola One og Nikola Two.

Begge lastebilene har 1.000 hestekrefter, et dreiemoment på 2.000 Nm og en rekkevidde mellom 1.287- og 1.931 kilometer. Batteriet er på imponerende 320 kWh, og de reklamerer med 1,6 million kilometer med gratis hydrogen. Tanken fylles på 15 minutter.

Bilene skal i produksjon i 2021.

Tesla Semi kommer som standard og en aerodynamisk variant. Rekkevidden er opplyst til rundt 800 kilometer for den med størst batteri, og med superlader skal det være mulig å få ladet opp til 80 prosents kapasitet (643 kilometer) på en halv time.

Tesla har sagt at produksjonen skal starte allerede i 2019, men det er «Tesla-tid» og ingen tror de klarer det. Og iallfall ikke Nikola.

Hva med Thor som vi nevnte helt i starten? Den som har fått navn etter vår egen norrøne tordengud med hammeren.

Jo, de drømmer også om produksjon i 2019. De bør kanskje sende en bønn eller to opp til Åsgard om de skal klare det. De har nemlig kun holdt på et halvt år, og virker om mulig enda mer optimistiske enn Tesla. Grunnleggeren er Dakota Semler, og ettersom han bare er 25 år kan den deadlinen være påvirket et litt vel mye ungdommelig mot.

Lastebilen er kalt ET-One, og skal få en rekkevidde på 482 kilometer. De skal åpenbart utstyre den med forskjellige motorer, for de opplyser at antall hestekrefter er mellom 300 og 700. Noe særlig mer vet vi ikke om Thors lastebil.  

Det blir altså i likhet med bilene en intens kamp om framtidens lastebiler. Tiden vil som kjent vise hvem som vinner den tungvektskampen.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *