Hjem / Nyheter / Nå testes en 25 tonn el-lastebil
Dette er en el-lastebil. (Alle foto: Mercedes)
Dette er en el-lastebil. (Alle foto: Mercedes)

Nå testes en 25 tonn el-lastebil

Den store elektriske lastebilen kan frakte 10 tonn, lades opp under lasting og har en rekkevidde på 200 kilometer.

Varetransporten er på full fart inn i miljøvennlige tider, og en av pådriverne er Mercedes-Benz. De har siden 2010 utviklet elektriske varebiler, og snart kommer eVito ut på markedet. Neste år kommer også eSprinter, og i 2021 kommer eActros ‒ den som er avbildet her og som nå settes ut i testing.


Det skjer i Berlin, hvor en 25-tonns svær fraktebil med nedkjølt lasterom skal frakte frisk mat fra markedene i utkanten til butikkene i selve byen. Totalt skal den dekke et område på mellom 150- og 300 kilometer, og kjøres i to skift.

Rekkevidden på den helelektriske lastebilen er oppgitt til 200 kilometer, men ettersom den kan lades både under opplasting og utlasting skal det kunne fungere tilnærmet som en vanlig lastebil.

‒ Resultater fra tidligere tester har vært utelukkende positive. For eksempel er rekkevidden på 200 kilometer helt klart realistisk, og kjøle- og luftkjølingsanlegget har fungert bra ‒ selv under en rekordvarm sommer, sier Andreas von Wallfeld hos Mercedes-Benz Trucks.

Den elektriske versjonen er basert på den vanlige Actros, og kommer både som 18-tonner og 25-tonner, og innen året skal 10 slike testet ut i vanlig varetransport.

Den som nå settes ut skal brukes av Edeka som eier over 400 butikker, og de har ambisjoner om å gjøre varetransporten sin mer miljøvennlig.

‒ Vi er innstilt på å gjøre utslippene mindre på en rekke områder ‒ og spesielt når det kommer til logistikk. Her kommer elektrisk mobilitet inn med sine mange muligheter, men det er også mange utfordringer. Vi ser fram til å få verdifull erfaring med denne veitesten i Berlin, sier Rolf Lange hos Edeka.

Bilen er altså på 25 tonn og har en maksimal vekt på akslingen på den vanlige 11,5 tonn, og har en avtagbar kjølecontainer som blir nedkjølt utelukkende av strøm fra batteriene.

Drivlinjen består av to elmotorer hver på 169 hestekrefter, og hver drivenhet har et dreiemoment på 485 Nm.

Litium-ion-batteriene har en kapasitet på 240 kWh, og lading tar mellom to- og 11 timer avhengig av ladekraften (150 eller 20 kW).

Mercedes ser for seg eActros på veiene i 2021 etter å ha testet de ute hos 20 kunder i to år.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *