Hjem / Nyheter / Nå øker kollisjonsfaren
Nå vokser faren for å kollidere med et vilt. (Begge foto: Volvo)
Nå vokser faren for å kollidere med et vilt. (Begge foto: Volvo)

Nå øker kollisjonsfaren

Vi går snart inn i oktober, og nå øker risikoen for å kollidere med et vilt.

Noe er bare trist, slik som statistikken rundt viltpåkjørsler. En slik kom SSB med 30. august, og nok en gang satte vi ny rekord i antall kollisjoner. Faktisk måtte 10.200 hjortevilt bøte med livet i trafikken under jaktåret 2017/2018, noe som hele 2.900 flere enn forrige jaktår.


Deler vi 10.200 på antall dager i ett år kommer vi fram til tallet 27,9, så det skjer nærmere 28 viltpåkjørsler hver eneste dag hele året. Og dette er kun de registrerte, så i realiteten er tallet enda høyere.

Det er altså all grunn til å ta dyrepåkjørslene på alvor, og spesielt i den periode vi nå går inn i. For sammen med høstmørket og våt og mørk asfalt vandrer også viltdyrene mer, så det er all grunn til å være oppmerksom.  

– Sammenstøt med dyr er noe mange frykter i trafikken, og de kommer alltid brått på. Det gjelder å følge godt med på kjøreturen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

På utsatte strekninger er det satt opp fareskilt som skal varsle trafikantene, men det er mange som neglisjerer disse og kjører på som normalt. Det er gambling, for de er satt opp av den åpenbare grunnen at det faktisk er større fare.

– Når du ser et fareskilt som viser stor elgfare, er det viktig å se på underskiltet. Der står det hvor lang strekning du skal være ekstra påpasselig. Sveip med blikket slik at du får med deg eventuelle bevegelser i veikanten og refleksjon fra dyreøyne, sier Sødal.

Han understreker at faren ikke er over selv om du har passert strekningen som det er varslet for, så det gjelder å passe på hele tiden.

– Det er heller ikke slik at ville dyr bare finnes i landlige omgivelser. Både grevling, rev og rådyr finnes også i bebygde strøk. Farten er riktignok ikke så høy der og dyrene er mindre enn elg og hjort, så sammenstøtene blir mindre kraftige. Likevel er det vel verdt å følge godt med også i bebygde områder, oppfordrer Sødal.

Og ofte kommer dyrene samlet, så NAF sier at det viktig at du ikke blir så fokusert på den ene dyret du har unngått at du i stedet treffer det neste.

– Senk farten og stans helt om det trengs. Ikke stress dyret og vær forberedt på at dyret kan begynne å løpe foran bilen, rådgir Sødal.

– Klarer du ikke å unngå en ulykke, sikter du på bakparten av dyret og bremser så mye du kan. Husk også at du skal varsle om påkjørsel av dyr selv om du tror det er uskadd.

Av de 10.200 hjorteviltene som måtte bøte med livet i trafikken ble 8.600 truffet av motorkjøretøy, mens 1.600 ble påkjørt av toget.

6.200 av dyrene som var involvert i kollisjoner med motorkjøretøy var rådyr, mens totalt døde 2.374 elger etter å ha blitt påkjørt ‒ litt under halvparten etter kollisjon med tog.

Vi kolliderer altså som aldri før med hjortevilt, men snart vil teknologien hjelpe oss til å unngå slike tragiske hendelser. Et eksempel er Volvo som har sett det samme viltproblemet i Sverige, og produsenten har tatt tak i dette med et system de kaller Large Animal Detection.

Dette er et system som flere av de større modellene har, inkludert XC60, og som automatisk skal hindre viltpåkjørsler.

Selvkjørende teknologi vil forhåpentlig redusere antall påkjørsler, men i mellomtiden gjelder det altså å følge godt med når du er ute og kjører i høstmørket.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *