Hjem / Nyheter / Nå kommer Ford GT i karbon
Ford GT kommer nå som karbonversjon. (Alle foto: Ford)
Ford GT kommer nå som karbonversjon. (Alle foto: Ford)

Nå kommer Ford GT i karbon

Ford er godt i gang med å hylle Ford GT40-bilene som vant Le Mans på 1960-tallet, og slår nå til med en helt spesiell karbonmodell. Men heller ikke den får lov til å hete GT40.

På begynnelsen av 1960-tallet hadde ikke Ford så veldig mye å stille opp mot i europeisk racing, og spesielt ikke i det aller mest legendariske løpet ‒ 24-timersløpet Le Mans. Der dominerte Ferrari, og Ford lurte fælt på hva de skulle gjøre for å utfordre den steilende hesten.


Svaret kom i form av en Ford GT40, og da skrev vi 1964.

To år senere var den modellen klar til å utfordre selveste Ferrari, som til da hadde vunnet alle Le Mans-løpene på 1960-tallet.

Og den amerikanske muskelbilen tok virkelig rotta på Ferrari. Med Henry Ford II som tilskuer teppela GT40 pallen i 1966, og suksessen var et faktum.

Modellen fulgte opp med seire både i 1967, 1968 og 1969, og ble en av de aller mest legendariske bilene som har vunnet Le Mans.

Men bilen forsvant like raskt som den kjørte rundt banen. Etter kun 105 eksemplarer var det slutt for GT40 i 1969, og vi skulle ikke se noe til en etterfølger før vi rundet dette årtusenet.

Henry Ford stiftet sitt selskap i 1903, og dermed rundet Ford 100 år i 2003. Det ville produsenten feire med en helt ny GT40, men støtte på et problem som rett og slett ikke lot seg løse. Nemlig navnet GT40.

På 1980-tallet overtok nemlig et britisk firma som bygde en type etterfølger av modellen navnet GT40, og disse rettighetene solgte de videre til et amerikansk selskap.

Dette firmaet lisensierte så bruken av navnet til prototypen som Ford viste fram i 2002, men da bilgiganten også ville serieprodusere GT40 satte rettighetsinnehaveren seg på bakbena. Heller ikke forhandlinger førte fram.

Løsning ble å droppe tallet 40 (som sto for høyden på bilen, 40 inch), og den ble dermed hetende Ford GT.

Den kom i 2004 ‒ og forsvant allerede i 2006. Da hadde 4.000 eksemplarer rullet ut av fabrikken.

Men de som er gode med tall har allerede fått med seg at Ford GT40 er inne i et nytt jubileum. Det er nemlig rundt 50 år siden bilene regjerte Le Mans, noe som jo er verd å feire på en skikkelig måte. Og det gjør Ford til gangs.

I 2016 kom de med en hyllestmodell for den første vinneren, og planen var å produsere den i to år ‒ og 250 per år. Men den planen ble raskt feid under teppet, for kundene ble nemlig så bergtatt at bestillingene rant inn.

Deretter har de kommet med en versjon myntet på 1967-vinneren og en på 1968-vinneren, og nylig ble en ny versjon for 1969-vinneren avduket. Bilene er stort sett like, men har forskjellig lakk som skal hedre de forskjellige vinnerne.

Meningen var å produsere 250 av hver årsmodell, og dermed totalt 1.000 eksemplarer. Men også den planen er tatt av vinden.

For etterspørselen har bare økt, og Ford har nå bestemt seg for å sette grensa på 1.350 biler slik at de ikke skuffer fullt så mange. Det tallet står fortsatt fast. Vel, på en måte.  

For nå utvider de med en ekstraversjon. En ekstra lett versjon. Ford GT Carbon Series.

Denne karbonutgaven er den letteste GT-bilen som de har produsert, og har blitt rundt 18 kilo lettere ved hjelp av en rekke lettvektinnovasjoner som karbonfiberhjul, eksosanlegg i titan, hjulbolter i titan og en bakluke i lett polykarbonat med ekstra ventilasjon.

Det høres ut som en rendyrket racer, men Ford har også beholdt ting som aircondition, radio og SYNC3 infotainment-systemet. Så den fungerer også på vanlige veier.

Men glem kaffekoppen, for koppholdere og et oppbevaringsrom på førerens side måtte lide for vekten.

Utvendig er supersportsbilen utstyrt med to karbonfiberstriper med matchende A-stolper og blanke felger. Interiøret i nye GT Carbon Series er utstyrt med matte karbonfiberdetaljer og en senterkonsoll i karbon.

Den kommer med fire forskjellige kontrastfarger i sølv, oransje, rød eller blå til speilhus, senterstripen og bremsekalipere. Ford GT Carbon Series er også utstyrt med unike sølvfargede sømmer på rattet, anodiserte girhendler ved rattet og et unikt merke i instrumentpanelet.

‒ Dette viser at vi lytter til kundene våre. Mens banevarianten av Ford GT primært appellerer til racing-entusiastene, var det også et ønske om mer synlig karbonfiber, men i en bil med både aircondition og radio som kunne brukes på landeveien. Derfor utviklet vi Ford GT Carbon Series, sier marketing manager i Ford Performance, Lance Mosley.

Ok, bra det Ford. Men ettersom det kun er 80 i Europa og to i Norge som til nå har klart å få fatt i en Ford GT så blir det vel litt enklere nå? Eller?

Tja, å kalle karbonvarianten serieprodusert er en drøy overdrivelse. Ford sier at de skal bygge rundt en slik per uke, så trekker vi fra et par ferieuker blir det dermed rundt 50 i året. Hvor lenge de akter å lage denne sier de dog ikke noe om, men planen er å sette sluttstrek for GT om et par år.

Så kanskje blir det bittelitt enklere å hanke inn i Ford GT med karbonutgaven i utvalget, men ikke så veldig.

Ford åpner for en ny runde med reservasjon av Ford GT 8. november, så da er det bare å gå til FordGT.com og legg inn et lodd.

For selv om du er så heldig å ha 4,7 millioner kroner (stipulert norsk pris på den vanlige Ford GT) er det langt fra sikkert om du får lov til å kjøpe en. Ford sjekker nemlig ut hver eneste en, og får de mistanke at det er en som kun har tenkt å selge den videre for profitt så underkjenner de vedkommende.

Kanskje noe de norske importørene som selger elbiler også burde gjøre?

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *