Hjem / Elbiler / Nå kommer el-Vespa
Her er en elektrisk Vespa. (Alle foto: Piaggio)
Her er en elektrisk Vespa. (Alle foto: Piaggio)

Nå kommer el-Vespa

Verdens mest berømte scooter tar nå steget inn i framtiden, og presenterer en el-Vespa med 100 kilometers rekkevidde.

Alle som har vært i Roma, eller for den sakt skyld i en eller annen storby, vet hva en Vespa er. De finnes overalt, og er selve definisjonen på mobilitet i travle byer med trange gater og mange mennesker.


Den aller første Vespa kom i 1946, og scooterprodusenten kunne ikke bedt om en bedre start. For i 1952 fikk den en reklame som andre bare kan drømme om ‒ nemlig i en av de største Hollywood-filmene det året.

Superstjernene Gregory Peck og Audrey Hepburn kjørte nemlig gjennom Roma på en slik scooter i storfilmen «Prinsesse på vift», og dermed var en legende skapt. Resultatet den gang? Over 100.000 solgte scootere.

Deretter ble stjerner som John Wayne, Marlon Brando og Dean Martin Vespa-eiere, og den lille sjarmerende scooteren fortsatte å dukke opp i storfilmer som i for eksempel verdens dyreste film den gang, «Ben Hur» ‒ en film som stakk av med intet med enn 11 Oscar-statuetter.

Siden den gang har ikke Vespa sett seg tilbake, og produsenten Piaggio eier i dag merker som Gilera, Aprilia og Moto Guzzi og er blitt en stor aktør blant de tohjulingene.

Og Piaggio tar ansvaret som hviler på deres skjermer alvorlig, og presenterte tilbake i 2016 en konseptmodell av en elektrisk Vespa. Den var kun ment som en PR-triks, men ga et signal om hva som var i emning.

I 2017 fulgte de opp med en langt mer kjørbar konsept-modell, men det tok ytterligere ett år før den helelektriske Vespaen var klar.

Nå har altså Piaggio presenterte en produksjonsmodell, og du kan du sikre deg en av de aller første ved å reserve en via nettsiden Vespa Elettrica. Men du må være kjapp, for de setter sluttstrek for bestillingene allerede i november.

De første kundene blir historisk, for ifølge Piaggio vil denne «Vespa-scooteren forandre framtiden til elektrisk mobilitet på to hjul».

Vespa Elettrica blir avduket under motorsykkelshowet EICMA i Milano i november, og salget starter altså opp i Europa før Nord-Amerika og Asia følger i begynnelsen av neste år.

Så hva er en Vespa Elettrica?

Jo, den er basert på en vanlig 50cc scooter, hvor bensinmotoren er byttet ut med en elektrisk en på 5,3 hestekrefter. Den er altså ikke supersterk, men så vet vi også at eldrift tilbyr all kraft helt fra null så denne blir langt mer effektiv enn en vanlig moped.

De har laget seg et system som også høster energi tilbake til batteriet under kjøring, så totalt skal denne klare å rulle hele 100 kilometer før den må lades.

Og når kabalen må stikkes inn er heller ikke ladetiden helt ille. Piaggio sier 4 timer ved normal lading.

Prisen er heller ikke helt avskrekkende, selv om den er litt dyrere enn de fleste eksosmodellene. Den er oppgitt til akkurat 60.000 kroner i Italia, så da har du iallfall et utgangspunkt å gå etter.

Og ja, vi en video også. Selvfølgelig har vi det. Så her kan du studere Vespa Elettrica mer inngående:

Og siden vi er inne på Piaggio og deres nye produkt, må vi ta noen setninger om noe helt annet produsenten også utvikler. Og dette er spennende greier.

De har nemlig på gang et produkt de kaller Gita, en intelligent tralle som er nettilkoblet og selvkjørende. Altså nesten som er selvkjørende bil.

Slik ser Gita ut:

Dette kan altså ende opp med å bli en selvkjørende «tjener» som for eksempel kommer trillende med lunsjen til deg mens du sitter ved kontorpulten.

Gita er delt opp i fem hovedkategorier.

  • Portier: en mobil frakter med lagringsrom som er umiddelbart tilgjengelig
  • Digital nomade: en «drop-in» for å transportere arbeidsmaterialer, presentasjoner, opplysninger som forvandler hvert hjørne av kontoret til et møterom
  • Cateringvogn: en robot som for eksempel kan levere mat og drikkevarer og enkelt kan tilpasses til enhver type tjeneste
  • Projektkurv: en «drop-in» som samler inn kontormaterialer og rekvisita, mulig å nå ansatte hvor enn de er
  • Powerbrick: en ladestasjon som er klar til å lade opp en hvilken som helst elektronisk enhet, under alle forhold

Gita kan frakte opp mot 100 kilo, og kjører rundt av seg selv i hele 20 kilometer. Den kartlegger alt fra brukeren til detaljene i for eksempel et kontorlandskap, og skal kunne håndtere trange lokaler.

Den er også ment for det private hjemmet, så en gang i framtiden kommer det kanskje en Gita rullende til deg med forfriskninger mens du ser «Ben Hur» på TV’en.

Piaggio sier dog ikke noe om en selvkjørende Vespa, men kanskje det også kommer en gang i framtiden?

En elektisk Vespa kommer iallfall. Eller, den er allerede her.

Følg bil24 på Facebook

 

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *