søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Nå kan du snakke til A-klassen
Mercedes kommer med fjerde generasjonen av A-klasse. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes kommer med fjerde generasjonen av A-klasse. (Alle foto: Mercedes)

Nå kan du snakke til A-klassen

Mercedes har avduket sin nye A-klasse, minstemann i familien. Og nå er det ikke lenger størrelsen det kommer an.

Mercedes gjør, som de fleste andre, det på følgende måte: De lager en rekke modeller, med en toppmodell. Hos Mercedes er dette S-klassen. De presser deretter inn det de har av teknologi i toppmodellen, og med tiden vil modellene nedover arve denne teknologien.

Det vil si at det nye utstyret en S-klasse har nå vil en A-klasse få om noen eller til og med en del år.

Sånn har det iallfall vært.

For dette har de plutselig ikke brydd seg om med den nye A-klassen. Den som nå er avduket. Den du kan snakke til.

På utsiden avsløres selvsagt ikke dette, men det er bare å stikke hodet inn i kupéen så ser man det med en gang. Iallfall om du hopper over den aller billigste A-klasse, og går for mellomversjonen. Da dukker det opp to 10,25 tommers skjermer på dashbordet, mens den billigste utgaven har 7 tommers skjermer.

Det ser eksklusivt og framtidsrettet ut. Det ser ut som noe en S-klasse kunne hatt.

Og det skal vise seg at utseendet ikke bedrar. For de har virkelig puttet inn teknologi i denne.

Det Mercedes er mest stolte av er stemmestyringen. Altså det faktum at du kan snakke til den nye A-klassen. Ja, vi har altså kommet så langt nå at billigversjonen har slikt utstyr. Til å begynne med fungerer dette kun på engelsk, men vi får håpe at det også kommer en norsk versjon med tiden.

‒ Undersøkelser viser at eierne kun utnytter rundt 20 prosent av det som er tilgjengelig, så dette hjelper til for å forstå hva bilen egentlig kan gjøre, sier Sajjad Khan, visepresident for digitale kjøretøy og mobilitet hos Daimler.

Mercedes påstår at A-klassen nå knytter et følelsesmessig bånd mellom bilen, føreren og passasjerene. Det er kanskje å dra det litt vel langt, men det blir åpenbart mer personlig når du kan snakke med bilen din.

Det er selvsagt kunstig intelligens (AI) de har puttet inn i bilen. AI skal lære deg å kjenne, og gjør det mulig å personifisere det hele.

De som har fulgt skikkelig godt med vet at dette er den nye smarte cockpiten til Mercedes som har fått det vanskelige navnet Mercedes-Benz User Experience. Heldigvis er det en enkel forkortelse på det, nemlig MBUX.

Mercedes sier at de har fokusert på «vakker» og intelligent» når de har utviklet det nye multimediasystemet som selvsagt også kan brukes via touch-metoden og via et hjul. A-klassen er den første bilen som får dette systemet.

MBUX er designet etter noe Mercedes kaller CASE, og er forkortelser av fire hovedområder:

C står for Connect, og er myntet på nettverk. A står for Autonom, altså selvkjørende. S står for Shared & Service og går på fleksibelt bruk for brukere, mens E står for Electric ‒ altså elektrifiserte drivverk.

‒ Med MBUX har vi kommet et skritt nærmere til å gjøre bilen om til en mobilassistent, sier Khan.

Med vakker menes store display i tre dimensjoner (3D), og som du kan personifisere enkelt. Du kan altså enkelt bestemme hva skjermene skal vise, noe som stadig flere kommer med for tiden. Med 3D menes at den har tre lag som lar deg bla bakover. Det første laget viser hjemskjermen med den viktigste informasjonen under selve kjøring, lag to er en slags basisskjerm, mens den tredje laget består av undermenyene.

En mulighet er eksempelvis at du kan få fram navigasjonskartet over det venstre displayet, slik at det er enklere å se hvor du kjører.

Og du kan som sagt kommunisere med den. Ved å innlede med «Hei, Mercedes» kan du gi kommandoer eller stille bilen spørsmål. Den skriver tekstmeldinger for deg, gir deg beskjed om hvor spesielle butikker eller restauranter er, og den skjønner spørsmål stilt på flere måter.

Du trenger altså ikke å spørre: «Hvordan blir været i Oslo i morgen?». Du kan like gjerne spørre: «Trenger jeg solbriller i Oslo i morgen?».

AI er ifølge Mercedes en smart liten greie, og den skal skjønne at temperaturen må opp om du bare sier «jeg fryser».

For å få dette til har Mercedes bygd et hybridsystem som består av en lokal datamaskin i bilen og en skybasert tjeneste, og på denne måten skal bilen forstå og gjenkjenne også nye moteord.

MBUX kommuniserer også med andre kjøretøy, noe som er kalt Car-to-X. Når dette er ferdig utbygd i byene så vil navigasjonen plukke opp om det er ulykker og andre hindringer, og gjøre om ruten. Det er også ting som wifi hotspot og direkte trafikkoppdateringer i bilen.

Men det er ikke bare AI som er nytt i den helt nye A-klassen.

Vi startet med å snakke om S-klassen. Så da kan vi jo nevne at den nye A-klassen har arvet sikkerhetsassistenter fra toppmodellen.

Den har forbedret kamera- og radarfunksjonen som skal gi den et ørneblikk helt opp til 500 meter framfor bilen.

Nye A-klasse har for eksempel aktiv bremseassistent. Om det er en bil rett bak, vil A-klassen bremse opp litt saktere, den vil bremse opp for fotgjengere og selvsagt om det er fare for en kollisjon.

Den har alle de «vanlige» tingene som nå stadig blir mer standard, som filassistent, blindsonevarsler, skiltgjenkjenner og automatisk fartskontroll.

Faktisk er minstemann hos Mercedes så godt utstyrt at den faktisk har noe helt nytt, blindesonevarsler når bilen står stille. Hva er det, tenker kanskje du. Det er faktisk en smart greie. Det betyr at om noen er på vei ut av bilen, og noe eller noen er på vei til å passere på utsiden så går det et varselsignal som gjør de på innsiden oppmerksom på faren.

De har også puttet inn teknologi som gjør at om det styres med begge hendene, så vil head-up-displayet automatisk starte. Du vil altså få en oversikt også på frontruten, sånn i tilfelle hendene hindrer utsikten til instrumentpanelet.

Bilen er altså semiautomatisk, og det kan fort føre til at føreren gir blaffen i å følge om den aktive styreassistenten og adaptiv cruise controll er satt på. Mercedes har installert utstyr som oppdager dette, og bilen vil da automatisk stoppe opp. Er hendene for lenge borte fra rattet vil bilen gi både lyd- og lyssignaler, og om disse ignoreres stopper altså bilen opp. Så ingen kjære mor her!

De har også satt inn en sporer, og den funker akkurat som denne «finn min mobil» gjør. Via en Mercedes-app kan du lokalisere bilen, og det blir altså slutt på å lete etter bilen i parkeringshuset. Det er bare å fiske opp mobilen og sjekke. Og ja, du kan gjøre ting som å låse bilen via appen.

Mercedes presenterer også nye motorer i sin nye kompaktbil. To bensinvarianter på henholdsvis 161- og 221 hestekrefter, og en dieselvariant på 113 hester. I gamle dager ville nordmenn selvsagt ha hoppet på dieselversjonen, men det spørs om det ikke er bensin som gjelder nå.

Det vil også komme flere motoralternativer og 4Matic senere.

Den nye modellen har også fått 30 mm lenger hjulbase, og blitt bredere foran. Den har også vokst innvendig, noe som betyr bedre plass.

Og jaggu har den ikke fått større bagasjerom også. Den har nå vokst til 370 liter, 29 liter større enn forgjengeren. Mercedes har delt opp baklyktene, noe som fører til at lasterommet utvides med 20 centimeter. Det blir altså lettere å laste ting ut og inn av bilen.

Utvendig har den fått en mer aerodynamisk form, men en aggressiv grill og smale LED-lys som vi kjenner fra den nye CLS.

Til slutt kan vi nevne at de har gjort stolpene mindre, slik at sikten blir bedre. Og det er jo viktig å se godt ‒ selv med alle sikkerhetsassistenten.

A-klassen er kanskje den billige varianten av Mercedes, men den er nesten på høyde med S-klassen når det kommer til teknologi.

Den fjerde generasjonen av A-klasse er bygd på arkitekturen MFA, som i modifisert utgave nå heter MFA 2. Det er den andre modellen etter B-klassen som er produsert på denne, men det vil komme en rekke nye modeller basert på denne i årene som kommer.

Se mer av den nye A-klassen i denne videoen:

Nye A-Klasse kan bestilles fra mars, og forventes på norske veier til våren.

‒ Da den nåværende A-Klassen ble lansert i 2012 ble det starten på en eventyrlig utvikling for Mercedes-Benz i Norge som nå teller seks år med kontinuerlig vekst. Nye A-Klasse er klar til å ta over stafettpinnen og jeg er sikker på at vi med denne modellen vil nå ut til et større, yngre og mer teknologifokusert publikum, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *