Hjem / Nyheter / Nå gjør Supra comeback
Toyota viser fram en ny Supra og en racingversjon av den (bak) under en festival kommende helg. (Alle foto: Toyota)
Toyota viser fram en ny Supra og en racingversjon av den (bak) under en festival kommende helg. (Alle foto: Toyota)

Nå gjør Supra comeback

Allerede i fjor var det klart at Toyota kommer med en ny Supra, noe som ble bekreftet under Genève Motor Show i mars. Og nå gjør den comeback også på veien.

Toyota har tre legendariske sportsbiler i sin lange historie ‒ Celica, MR2 og Supra. Alle tre har imidlertid lidd skjebner som gjør at stadig færre husker de unike og spennende modellene ‒ for det var de virkelig.

Toyota Celica kom i 1970, og forsvant fra markedet i 2006 da i sin 7. generasjon. Den lever dog videre på et vis, men da under et helt annet navn. Toyota utviklet nemlig en noe tilsvarende modell sammen med Subaru på begynnelsen av 2010-tallet, og den versjonen som Toyota lagde ble hetende GT86. Subaru sin versjon som altså ble laget på samme plattform var BRZ.

Her er den første versjonen av Celica:

MR2 kom til verden i 1984, og er minstemann av de tre. Navnet er hentet rett ut fra selve bilen, med M fra Mid engine ‒ R fra Rear wheel drive og 2 fra de to setene. Det ga et spesielt utslag i Frankrike, hvor uttalelsen dermed ble det litt mer uheldige ordet «merdeux» ‒ det franske ordet for dritt. Dermed finner du ikke MR2 i Frankrike, men Coupe MR. Bilen forsvant med nedgangstidene i 2007, men Toyota har hintet frampå at de skal komme med en liten sportsbil i 2020. Så vi får se hva som skjer.

Den tredje er altså Supra, som faktisk begynte sitt liv som en Celica. En større og sterkere Celica.

Toyota presenterte modellen Celica XX (uttales dobbelt-X) i 1978, og den var stylet på omtrent samme måte som sin navnesøster og med hjelp av selveste Lotus. Amerikanerne likte derimot ikke navneløsning, og ga den heller navnet Celica Supra.

Supra hørte hjemme hos Celica helt til 1986, men da ble den endelig skilt fra søsteren og sto på helt egne ben.

Dette skjedde i forbindelse med at 3. generasjon ble introdusert, mens Toyota dundret til med en skikkelig moderne variant av Supra med den neste generasjonen som kom i 1993, og denne ble produsert til 2002. Da forsvant Supra.

Men ryktene om en ny Supra har aldri gitt seg helt, og i fjor bekreftet endelig Toyota at det var en ny Supra på gang.

Og nå returnerer legenden med bakhjulsdrift og en sekssylindret rekkemotor endelig også på veien. Nærmere bestemt under helgens Goodwood Festival of Speed i England, hvor den får sin verdensdebut.

Den skal ikke bare vises fram, men faktisk også delta på et bakkeløp hvor vi også får se den nye Polestar 1 i aksjon for første gang.

Prototypen av den helt nye Supra skal kjøres opp bakken av to personer. Sjefingeniør Testuya Tada, som har det overordnet ansvaret for den nye modellen, samt den profesjonelle Toyota-føreren Herwig Daenens.

I motsetning til Polestar 1 som plukker av kamuflasjen under bakkeløpet vil designet av den nye Supra kamufleres av de sorte, røde og hvite fargene til Toyota Gazoo Racing, men de store designlinjene er selvsagt mulig å spotte.

Toyota vil ikke avsløre altfor mye rundt den nye sportsbilen, men det som er klart er at den deler plattform med en annen ny modell slik Celica gjorde med BRZ. Supra bygges opp på samme plattform og med samme girkasse og motor som BMW Z4, og tyskernes modell har verdenspremiere i august. I Z4 sitter den en 3,0-liters motor, men det er uklart hvor mye kraft Toyota har dratt ut av sin versjon. Bilene har også diverse forskjellige løsninger, så det er ikke snakk om tvillingmodeller.

Toyota har også med seg en racingversjon av Supra til Goodwill-festivalen. Den heter Toyota GR Supra Racing Concept, og er det er Toyota Gazoo Racing som står bak den. Denne racingvarianten har dramatiske karosserielementer laget i lettvekts komposittmaterialer, lavere fjæring, racinghjul og en cockpit utstyrt etter konkurransestandard.

Toyota Supra er ventet å være klar for introduksjon i første halvdel av 2019.

Til slutt må vi nevne de to originale sportsbilene til Toyota.

Den første var en liten snål en som het Sport 800 og kom i 1962, og ja, den ble betegnet som en sportsbil.

Så var selveste James Bond utro mot de britiske merkene, og flørtet heftig med en Toyota 2000 GT i 1967-filmen «James Bond i Japan».

2000 GT ble faktisk laget av Yamaha, og med tanke på å pushe den videre til Nissan. Yamaha hadde glemt å spørre Nissan om de var interessert i en slik bil, noe som skulle vise seg at de ikke var. Dermed gikk forespørselen videre til Toyota, som sa ja takk.

Hvilken motor hadde 2000 GT? Jo, en rekkesekser, akkurat som den nye Supra også er utstyrt med. Så arven av 2000 GT finner vi også i den aller nyeste sportsbilen ‒ den gjenoppståtte Toyota Supra.

Og det er supert.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Slik ser designet på den kommende Skoda Kodiaq RS. (Begge foto: Skoda)

Skoda viser RS-designet

Tsjekkiske Skoda har vist fram designet på den kommende sportsutgaven Kodiaq RS. Etter å ha …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *