Hjem / Elbiler / Nå får vi se hva Polestar 1 er god for
Polestar 1 deltar på en bakkeløp i England. (Foto: Polestar)
Polestar 1 deltar på en bakkeløp i England. (Foto: Polestar)

Nå får vi se hva Polestar 1 er god for

Vi har hørt mye om Polestar, men den har fortsatt kun vært vist fram på video og en messe i Kina. Men nå får endelig Polestar 1 sin verdensdebut.

Polestar er et nytt merke i regi av Volvo og deres eiere Geely, og skal være et grønt merke på linje med Tesla.

Annonse

Men svenskene må selvsagt få tid på seg til å utvikle en ren elbil, så i mellomtiden vil de vise fram merket med et begrenset antall Polestar 1 ‒ en hybridmodell.

Bilen ble avduket allerede i oktober, har 600 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på 150 kilometer målt etter den mindre realistiske NEDC-standarden.

Planen er å kun produsere 500 Polestar 1, før de retter fokus mot den helelektriske Polestar 2 som etter planen kommer i 2020. Men bilen som vil koste opp mot 2 millioner kroner og som også får en løsning som innebærer at kundene betaler månedlige avdrag opplevde en overraskende stor interesse, og allerede før de åpnet for reservasjoner hadde 7.000 potensielle kunder uttrykt interesse.

Så om Polestar fortsatt står på 500 eksemplarer vites ikke, men direktør Thomas Ingenlath hintet i mars at dette var noe de muligens ville revurdere.

Interessen for Polestar 1 er altså stor, men fortsatt er det ikke vist fram på en skikkelig måte. Men det skjer nå.

Polestar tar nemlig Polestar 1 med til Goodwood Festival of Speed i England, som varer til 15. juli. Og de er ikke der kun for å stille ut bilen, men svenskene skal faktisk vise hva den er i stand til også.

For prototype #004 skal også delta på et berømt bakkeløp med testfører Joakim Rydholm bak rattet under festivalen.

‒ Jeg er veldig spent på å kjøre prototypen til Polestar 1 opp bakken på Goodwood, lyder det entusiastisk fra Rydholm.

‒ Å kjøre bakkeløpet har vært en langsiktig ambisjon for meg, og å kunne gjøre det i samme prototype som vi har brukt så mange måneder på å utvikle er virkelig spesielt, sier han.

Rekorden i bakkeløpet kan han uansett bare glemme. Den tilhører nemlig tidligere formel 1-fører Nick Heidfield, og satt så langt tilbake som 1999 og lyder på 41,6 sekunder.

Så hvordan kan en rekord stå så mange år? Jo, Heidfield tok nemlig med seg sin McLaren formel 1-bil til konkurransen, noe som av sikkerhetsmessig grunner ikke lenger er lov.

Så Polestar 1 slipper iallfall å kjempe mot de lynraske formel 1-bilene.

I tillegg til bakkeløpet tar Polestar med seg to produksjonsvarianter av Polestar 1 til England, og disse blir utstilt uten kamuflasjedesignet som prototypene har vært utstyrt med.

‒ Responsen rundt Polestar 1 har vært overveldende i Nord-Europa, og vi ser på dette arrangementet som en flott mulighet til å hilse på våre globale entusiaster. Det er en glimrende anledning til å treffe folk som deler vår lidenskap for Polestar og for merkets framtid, sier Ingenlath.

Etter den globale debuten i Vest-Sussex sør for London setter Polestar kurs for California og Monterey Car Week i slutten av august.

Polestar 1 skal etter planen komme på markedet neste år.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *