Hjem / Nyheter / Mottar milliarder etter tidens største tilbakekalling
Toyota får mer enn én milliarder kroner i erstatning grunnet feilproduserte kollisjonsputer. (Foto: Toyota)
Toyota får mer enn én milliarder kroner i erstatning grunnet feilproduserte kollisjonsputer. (Foto: Toyota)

Mottar milliarder etter tidens største tilbakekalling

Kollisjonspute-produsenten Takata er ansvarlig for historiens mest omfattende tilbakekalling av biler som teller mer enn 50 millioner biler. Nå vanker det erstatning.

Snøballen begynte å rulle i 2013 da ble det avdekket svakheter med kollisjonsputen til Takata, og 3,6 millioner biler ble tilbakekalt. Problemet er knyttet til en svakhet rundt blåseventilen til kollisjonsputene.

Annonse

Deretter har det bare ballet på seg, og nå har antall biler involvert i skandalen rundet 50 millioner. Det er ventet at dette stiger til hele 70 millioner biler.

Et problem rundt airbagene er at jo eldre de er jo større er sjansen for at ventilen vil feile. Fuktighet kan gjøre at ventilen går av, og dermed kan kollisjonsputen utløses.

En av tre varslere som tidligere har jobbet hos Takata og som har vitnet i USA har sagt at selskapet var klar over svakheten allerede tilbake i 1999.

Til nå knyttes 23 dødsfall til denne feilen, i tillegg til at mange hundre alvorlige skadde.

I USA er det anslått at 34 millioner biler er involvert i feilen, ifølge den nasjonale veitrafikkadministrasjonen National Highway Traffic Safety Administration.

Det amerikanske justisdepartementet opprettet kontakt med Takata, og det endte med et erstatningsfond på 6,6 milliarder kroner i tillegg til diverse bøter og erstatningsutbetalinger. Takata har slått seg konkurs i USA og søkt om konkursbeskyttelse i Japan.

Fondet skal utbetale erstatninger til bilprodusentene som får seg en solid ekstraregning i forbindelse med den ekstreme tilbakekallingen.

Ifølge Automotive News har nå en føderal dommer i Michigan gitt grønt lys for utbetalinger, og det er store summer det er snakk om.

De største utbetalingene tilfaller naturligvis de største produsentene. Toyota får 1,1 milliarder kroner, Volkswagen-gruppen 962 millioner og Honda 948 millioner. GM mottar 680 millioner, Fiat Chrysler 407 millioner og Ford 342 millioner kroner.

Mer enn 60 selskaper vil motta erstatning fra fondet.

Takata som startet med produksjon av kollisjonsputer allerede i 1987 jobber intenst med en rehabiliteringsplan, og har diverse krav rettet mot seg som overstiger verdien i selskapet. De har kontorer over hele verden, inkludert i åtte europeiske land.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Posten og Buddy Mobility skal utvikle en selvkjørende pakkerobot. (Foto: Posten)

Buddy utvikler selvkjørende kjøretøy for Posten

Buddy Mobility skal utvikle teknologi for det som må være et av verdens mest saktegående …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *