Hjem / Elbiler / Møt Volvo 360c ‒ framtidens kjøretøy
Slik ser framtidens bil ut. Og ja, den er selvkjørende. (Alle foto: Volvo)
Slik ser framtidens bil ut. Og ja, den er selvkjørende. (Alle foto: Volvo)

Møt Volvo 360c ‒ framtidens kjøretøy

Den selvkjørende bilen 360c fungerer både som en stue, et rullende kontor, en soveplass og et underholdningssenter.

Selvkjørende biler, og kjent som autonome kjøretøy, vil forandre måte vi forflytter oss på i framtiden. Ser vi mange nok år framover finner vi ikke lenger noe ratt eller pedaler, og bilen vil være designet for at de på innsiden skal kunne hygge seg mest mulig.


For rydder man bort førermiljøet dukker det opp mange nye muligheter å bygge kupéene på.

Volvo er med rette stolte over å være blant de fremste når det kommer til miljøvennlige biler, og var blant de aller første som annonserte at samtlige modeller også vil komme med elektrifiserte valg.

Nå hever de lista ytterligere, og viser oss modellen 360c hvor bokstaven c står for concept. Denne konseptmodellen viser hvordan vi forflytter en gang i framtiden.

‒ Vi går i realiteten fra å selge biler til å tilby mobilitet-tjenester til våre kunder, sier administrerende direktør Håkan Samuelsson.

360c handler altså om hvordan vi forflytter oss, og en slik selvkjørende og elektrisk bil gir en rekke fordeler, som reduserte utslipp, mindre køer, færre ulykker og bedre tidsutnyttelse.

Volvo sier at en bil som 360c vil gi mennesker større frihet når det gjelder hvor de ønsker å bosette seg, samtidig som det sørger for mindre prispress i eiendomsmarkedet og gjør det rimeligere å eie sin egen bolig.

– Mennesker blir mindre avhengige av nærheten til byer. Dette er bare én av fordelene med å fjerne uproduktiv reisetid. Det rullende kontoret 360c gjør det enklere for folk å bo lenger unna storbyer og utnytte tiden sin på en mer fornøyelig og effektiv måte, sier Mårten Levenstam hos Volvo Cars.

Slike biler vil altså revolusjonerer hvordan vi forflytter oss på, og hvordan vi bruker tiden sammen med venner, familie og kontakter.

Volvo sier at de har puttet inn fire bruksområder i 360c ‒ sovemiljø, mobilt kontor, dagligstue og underholdningsrom – som alle skal redefinere måten vi reiser på.

Dette skal bidra til å skape et attraktivt reisealternativ som kan konkurrere med fly, buss og tog, der konkurransefortrinnet ligger i bilens komfort, bekvemmelighet og mulighet for privatliv.

Svenskene har stor tro på at en slik bil kan erstatte flyreiser, selv om det neppe skjer med det første i Norge hvor vi ofte må tilbakelegge lange distanser.

På kortere reiser høres det utvilsomt forlokkende ut å kunne ta med seg dyna, gå ut i bilen og sove seg fram til reisemålet.

En flyreise innebærer som kjent transport til flyplassen, sikkerhetskontroller, ventetid, forsinkelser og et støyende miljø. En flytur på under 1 time kan kjapt innebære en total reisetid på 3-4 timer, og slike flyruter er det mange av rundt om i verden.

– Innenlandsfly høres bra ut på papiret, men er det egentlig ikke. 360c representerer en helt ny strategi for reiselivsbransjen. I sovekupeen kan du nyte førsteklasses komfort og en fredelig reise over natten, og våkne opp utvilt til reisemålet. Dette kan sette oss i stand til å konkurrere med verdens ledende flyprodusenter, sier Levenstam.

Selvkjørende teknologi innebærer også økt sikkerhet. Volvo var som kjent først ute med trepunktsbeltet tilbake i 1959, mens den største utfordringen med autonome biler er at de ikke tolker signalene fra medtrafikantene. Du har sikkert stått i et kryss hvor medtrafikanten har gitt deg et ørlite nikk som et signal på at du kan kjøre, og slike ting er problematisk for teknologien.

Løsningen er å la bilene kommunisere med hverandre, og Volvo prøver nå å få til en universell standard som gjør at trafikantene ikke trenger å forholde seg verken til merke eller modell nå de møter ulike selvkjørende biler.

360c prøver å løse dette med forskjellige løsninger, som for eksempel utvendige lyder, farger, symboler og bevegelser. Disse tingene kan også kombineres for å kommunisere bilens hensikter til andre trafikanter. Dette betyr at det alltid er tydelig hva bilen kommer til å gjøre.

Volvo mener at det er grunnleggende viktig at bilen viser medtrafikantene hva den akter å gjøre, men at den aldri skal gi anvisninger eller instrukser til andre trafikanter.

Å sikre passasjerene i en bil som 360c er også en utfordring. Det å sitte rundt et bord er noe helt annet enn å være stroppet til setet som vi gjør i dag, og ikke minst vil sovedelen være litt av en sikkerhetsnøtt å knekke.

Volvos sikkerhetsingeniører har laget et spesielt sikkerhetsteppe som fungerer akkurat som trepunktsbeltet, men er tilpasset for å passe på mennesker som ligger mens de reiser.

Volvo mener at 360c viser hvordan konseptet kan påvirke framtidens reiseliv, byplanlegging, infrastruktur og det moderne samfunnets miljømessige fotavtrykk.

«Ikke bare omdefinerer 360c hvordan vi reiser, konseptet ser også på hvordan vi samhandler med venner og familie mens vi er på farten, og hvordan vi kan få mer ut av tiden mens vi reiser i framtidens byer», heter det fra den svenske produsenten.

– Da brødrene Wright for første gang fikk luft under vingene i 1903, hadde de ingen anelse om hvordan moderne flyreiser ville se ut. Vi vet ikke hvordan framtiden for autonom kjøring ser ut, men vi vet at teknologien vil ha en enorm påvirkning på hvordan vi reiser, hvordan vi utformer byene våre og hvordan vi bruker infrastruktur. Vi ser på 360c som en samtalestarter, der flere ideer og smarte løsninger vil komme etter hvert som vi lærer mer, sier Mårten Levenstam.

Det er altså framtiden som Volvo ser den. Her kan du også se hvordan det fungerer, og det ser utvilsomt spennende ut.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *