Mikkelsen tok WRC2-tittelen ‒ uten å kjøre

Andreas Mikkelen har mistet setet i den grommeste rallyklassen, WRC, men går likevel mot en drømmesesong. Han kan nemlig ta to titler.


Det er hardt å være rallyfører på toppnivå, for det er svært få lag som er på plass i toppklassen kalt WRC. Her deltar Toyota og Hyundai med sine lag, i tillegg til det Ford-baserte M-Sport og Citroën-baserte 2C Competition.

Norge står i dag uten førere i den øverste klassen i rally-VM.

Men det finnes løsninger for de som ikke blir plukket opp WRC-lagene, og i rally-VM er det blant annet en WRC2- og WRC3-klasse som kårer sine mestere.

I WRC2 har faktisk Norge den regjerende mesteren, Citroën-fører Mads Østberg. I tett kamp mot svenske Pontus Tidemand knep Østberg tittelen takket være en seier i det siste løpet, og vant til slutt med fire poeng. Tidemand er for øvrig stesønnen til Henning Solberg.

Østberg kom til årets sesong med ambisjoner om å forsvare tittelen, men har fått en ny tøff konkurrent i Andreas Mikkelsen. Med støtte fra Skoda skulle nemlig Oslo-mannen med tre WRC-seire i beltet kjøre en sesong i WRC2 i år, og det for laget Toksport WRT.

Mikkelsen åpnet med seier i Rally Monte Carlo, og tok grepet om mesterskapet allerede fra start av.

Men reglene for WRC2 er litt annerledes enn WRC, for dette er en utviklingsklasse. Så teamene får kun konkurrere i sju VM-runder (det er totalt 12), så her gjelder det å være taktisk.

Østberg debuterte i den tredje runden, og siden har det vært en kamp mellom de to nordmennene.

Før helgens runde i Spania måtte Østberg få et godt resultat, for dette var hans siste løp denne sesongen. Men dessverre for utviklingsføreren til Citroën holdt det akkurat ikke. Med 17 poeng av totalt 30 oppnåelige endte han 2021-sesongen på 126 poeng, og dermed kunne Mikkelsen juble.

Han var også på plass i Katalonia, men deltok ikke i rallyet. Men det spilte liten rolle, for han sto med 126 poeng foran denne runden. Og med tre seire mot Østbergs ene så er han foran på tabellen, og er dermed årets WRC2-mester.

Mikkelsen har i tillegg muligheten til å plusse på sine 126 poeng i den siste runden som kjøres i Italia.

‒ Det er utrolig rart å vinne WRC2-tittelen mens du sitter i serviceparken, sier Mikkelsen.

‒ Likevel er det en utrolig følelse å ta seieren mot en så tøff konkurranse. Sesongen gikk perfekt, min Skoda Fabia Rally2 evo var pålitelig hele veien.

Skoda var selvsagt fornøyde, de og

‒ Gratulerer til Andreas for å ha vunnet WRC2 Drivers-tittel i 2021, sier Michal Hrabánek, sjef for Skoda Motorsport.

‒ Jeg er stolt av samarbeidet med ham, som startet for 12 år siden med Skoda Fabia S2000. I dag la Andreas til et nytt verdifullt mesterskap i den imponerende tittelsamlingen til Skoda Fabia Rally2 evo.

Mikkelsen kan nå få en drømmesesong, for WRC2 er ikke den eneste serien han deltar i.

Nordmannen som er to ganger mester i den nå nedlagte IRC-serien deltar også i EM som er kalt ERC, og der herjer han.

Mikkelsen har likegodt vunnet halvparten av de seks rundene som er kjørt, og når det gjenstår to runder har han rykket til seg en voldsom luke. Nordmannen står med 176 poeng, og nærmest følger polske Miko Marczyk med 105 poeng og spanske Efrén Llarena med 102 poeng.

Mye rart skal altså skje om Mikkelsen ikke kan plassere nok et trofé på peishylla etter de to siste rundene.

I WRC-klassen gikk belgiske Thierry Neuville bak rattet til en Hyundai i20 WRC til topps i Spania, etterfulgt av britiske Elfyn Evans i en Toyota Yaris WRC og spanske Dani Sordo i en i20 WRC.

Etter 11 av 12 VM-runder leder franske Sebastien Ogier som kjører en Yaris WRC med sine 204 poeng, mens lagkamerat Evans er nærmest med 187 poeng.

Evans har altså en teoretisk mulig til å ta tittelen, men det meste ligger til rette for at Ogier tar sin 8. tittel siden 2013.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport