Hjem / Nyheter / Metall-børs vil ha slutt på barnearbeid
Volkswagen går kobolt-leverandørene i sømmen, og forlanger å vite hvordan kobolten er utvunnet. (Foto: VW)
Volkswagen går kobolt-leverandørene i sømmen, og forlanger å vite hvordan kobolten er utvunnet. (Foto: VW)

Metall-børs vil ha slutt på barnearbeid

Kobolt har virkelig havnet i søkelyset de siste årene. Det på grunn av elbiler, og påstått bruk av barnearbeidere i utvinningen av det.

London Metal Exchange (LME) er verdens største markedet når det kommer til langtidskontrakter innen metaller, og av den grunn en gigant når det kommer til kjøp og salg av kobolt ‒ dette omstridte grunnstoffet som brukes i litium-ion-batterier.

Nå har de sett seg lei på forholdene rundt noen av gruvene hvor kobolt er utvunnet, og truer rett og slett å kaste ut selskaper som ikke følger de nye retningslinjene de holder på å lage.

‒ LME må være politi. Det kan de være ved å sørge for at industrielle standarder rundt barnearbeid og konflikt-mineraler blir møtt, og at det er kontroller og sertifiseringer, sier en LME-kilde til Reuters.

De siste par årene har presset økt mot selskaper som utvinner kobolt, spesielt i gruvene i Kongo. Der er det avduket forferdelig forhold rundt gruvedriften ved å grovt utnytte arbeidere, og Amnesty har ropt varsko for flere år siden rundt det de mente var en utstrakt bruk av barnearbeidere.

Den siste tiden har også bilindustrien selv tatt ansvar, og Volkswagen er blant de som har bedt leverandørene om å påse at kobolten ikke kommer fra barnearbeid.

‒ Vi forventer at våre leverandører har full åpenhet og gir informasjon om at de vedtatte bærekraftsstandardene blir overholdt. Vi vil konsekvent forfølge eventuelle overtredelser eller uregelmessigheter, sier styremedlem Garcia Sanz i Volkswagen.

Apple, en annen storforbruker av litium-ion-batterier, offentliggjør lister av hvem som leverer kobolt til dem i et forsøk på å få bukt med barnearbeidet.

Det er ni store kobolt-aktører på LME, og børsen sendte i november ut et skjema hvor produsentene måtte svare på en rekke spørsmål rundt kobolt-utvinningen. Fristen ble satt til 1. desember. De flest har gitt tilbakemelding, men flere har heller ikke returnert skjemaet. LME sier at de vil utsette fristen slik at alle kan svare.

LME ønsker å implementere bedre retningslinjer rundt utvinning av kobolt og tinn, et annet stoff utbredt i elektronikk og som ofte kommer fra konfliktområder eller afrikanske gruver som ikke følger internasjonale standarder. Ifølge Reuters kan det ta så mye som to år før de nye retningslinjene blir gjeldende.

Kobolt er utbredt i smarttelefoner som har litium-ion-batterier, men først da elbilene begynte å ta av i fjor ble det satt fokus på utvinningen av stoffet som Kongo har aller mest av i verden.

Prisen på kobolt har økt i takt med etterspørsel, og har i løpet av eksakt et år økt fra 42 000 dollar per tonn til 81 000 dollar. Det er nærmere en dobling av prisen, noe som til syvende og sist koster oss forbrukere dyrt. Batteriene blir dermed betraktelig dyrere å produsere, og denne prisen ender til slutt opp hos de som kjøper bilen.

For å unngå dette forsker flere av de store bil- og batteriprodusentene på alternative løsninger, enten ved å lage batterier som inneholder en mindre andel kobolt eller andre typer batterier enn litium-ion. Toyota har blant annet utviklet faststoff-batterier i fire-fem år nå, uten at de har klart å løse utfordringen ennå.

Amnesty var altså tidlig ute med å varsle om barnearbeid i Kongo, og sier at den største oppkjøperen av kobolt fra små utvinner er Huayou Cobalt, et kinesiskeid selskap. Dette selskapet skal ha tatt flere skritt etter at de ble kontaktet av Amnesty i et forsøk på å få bukt med problemet.

I et brev til Amnesty skriver de at barnearbeid er et vanskelig tema som skyldtes fattigdom, og at de blant annet ville bygge barneskoler og gi ut mikrolån til selskaper for å gi disse et økonomisk løft.

Om batteriteknologien ikke endrer seg med det første vil etterspørselen av kobolt øke betraktelig i årene som kommer. Alle de store bilprodusentene har svære elbilplaner, og antall elbil-modeller vil mangedoble seg i årene som kommer.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *