fredag 19. januar 2018
Hjem / Nyheter / Mercedes med smart cockpit
MBUX er ifølge Mercedes vakker og intelligent. (Foto: Mercedes)
MBUX er ifølge Mercedes vakker og intelligent. (Foto: Mercedes)

Mercedes med smart cockpit

«Hei, Mercedes». Det er stikkordene når du skal snakke med den smarte cockpiten som Mercedes har utviklet.

«Vakker» og «intelligent» har vært hovedfokus til Mercedes under utviklingen av det smarte infotainment-systemet kalt Mercedes-Benz User Experience (MBUX), og som allerede nå kommer i den nye A-klassen. Det kan styres både via et hjul i midtkonsollen, knapper på rattet, touchskjermen som i likhet med smarttelefonene kan sveipes fram og tilbake eller ved bruk av stemmen.

Vakker er myntet på instrumentpanelet, som består av en langstrakt høyoppløselig skjerm i tre dimensjoner (3D).

På denne skjermen kan du justere hva som skal vises, og den har til og med en stillemodus som kun viser det mest essensielle under kjøringen.

Ettersom den er i 3D kan du se tre lag bakover, og på den måte raskt og oversiktlig finne fram til det du leter etter. Lagene består kort fortalt av en hjemskjerm, en basisskjerm og en undermenyskjerm.

Det er også mulig å få opp en fullskjermløsning, for eksempel når det navigeres. Da vises kartet over hele skjermen.

Intelligent er myntet på den kunstige intelligensen (AI) som systemet er utstyrt med. Du kan gi MBUX kommandoer på ditt eget språk, og den utfører disse. Spør den om butikker, ringe en kontakt, spille en bestemt låt eller justere ned temperaturen, og den fikser det. En slags avansert stemmekommando, som takket være at dataen lagres i en datasky også lærer seg nye ord; også slanguttrykk.

Et eksempel Mercedes viser til er følgende spørsmål: «Vil sola skinne i Miami i morgen?». Systemet skjønner nå også det spørsmålet om det stilles på en annen måte: «Trenger jeg solbriller i Miami i morgen?».

AI lærer seg «vanlig» ting om brukeren som seteinnstillinger og speilinnstillinger, men også ting som lyssetting og audioinnstillinger og lignende.

‒ Ny teknologi må fokusere på menneskene som bruker den og forenkle hverdagen. Derfor kombinerer vi intuitiv og naturlig operasjoner med intelligent og læringsprogramvare i MBUX, sier Ola Källenius, styremedlem i Daimler AG.

MBUX er designet etter noe Mercedes kaller CASE, og er forkortelser av fire hovedområder:

C står for Connect, og er myntet på nettverk. A står for Autonom, altså selvkjøring. S står for Shared & Service og går på fleksibelt bruk for brukere, mens E står for Electric ‒ altså elektrifiserte drivverk.

‒ Med MBUX har vi kommet et skritt nærmere til å gjøre bilen om til en mobilassistent, sier Sajjad Khan, visepresident for digitale kjøretøy og mobilitet hos Daimler.

‒ Systemets evne til å lære seg er spektakulært og unikt i dagens bilindustri. Vi bruker AI for å gi brukerens individuelle forslag basert på deres vaner. Algoritmen vi bruker til dette er optimalisert for bruk i bilen, og utnytter mulighetene som ligger i den nye chipgenerasjonen, legger han til.

Det tyskerne har prøvd å få til med MBUX er å løfte brukergrensesnittet over til den digitale verden.

‒ Vi overfører dermed intelligent teknologi til en følelsesmessig opplevelse, sier Gorden Wagener, sjefdesigner Daimler AG.

Under kan du se Mercedes presentere MBUX på CES-messen i Las Vegas. Videoen er på en halv time, men vi har satt startpunktet fram til hvor det snakkes om det nye infotainment-løsningen. Her kan du se hvordan løsningene er, og det er verd å bruke noen minutter på denne.

Den nye A-klassen som snart kommer blir altså den første modellserien som har MBUX.

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Kia opplever vekst både i Europa og Norge. Her Niro Plug-in Hybrid. (Foto: Kia)

Nær tredoblet salget av elektrifiserte biler

Det er kanskje ikke rart at Kia kommer med 16 nye elektrifiserte modeller i årene …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *