Mercedes-Maybach EQS SUV er utvilsomt en elektrisk sjef ute på veiene. (Fotos: Mercedes)

Mercedes-Maybach EQS SUV: Ny sjef klar for Norge

Mercedes-Maybach tar nå det helelektriske spranget, og modellen EQS 680 SUV er nå klar for bestilling. Og nei, prisen passer ikke alle bankkontoene.


Lyst til å kjøre det beste av det beste? Da er utvilsomt Mercedes-Maybach et alternativ, for dette er merket som tar i utgangspunktet luksuriøse biler fra stjernemerket og skyver de helt opp i atmosfæren.

Dette har de gjort med flere av toppmodellene til Mercedes, men aldri med en elbil. Før nå.

‒ Ved å forene Maybach sin tradisjonelle eleganse med en avansert elektrisk drivlinje, introduserer vi en SUV som redefinerer standarden for luksuriøse elektriske biler, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Vi er stolte over å kunne tilby våre kunder en bil som ikke bare utmerker seg i sin klasse, men som også viderefører Maybach sin lange tradisjon med enestående luksus og komfort, og som vil appellere til selv de mest kresne kundene.

Allerede på utsiden skiller en Maybach EQS SUV seg fra en vanlig EQS SUV, og fremme finner vi stjernen på panseret omsluttet av vertikale lameller i den sorte panelfronten som tar Maybach-grillen inn i elbilens tidsalder.

Selvsagt er det mulig å få bilen med en tofarget lakk, og stripen som skiller fargene er påført for hånd. Sett fra siden synes de spesifikke detaljene som kromrammer rundt vinduene og krom på B-stolpen, forklarer Mercedes Norge.

Men det er på innsiden man virkelig får føle at dette er en Maybach, og her går det kun i de beste materialene. Designet på innsiden følger Maybachs «What is good must also be beautiful». Og her er det ikke snakk om å nedprioritere de bak.

Der finner vi nemlig også Executive-seter selvsagt utstyrt med ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme. Men det er mer.

I en innholdsrik ekstraliste er det mulig å hake av for en Mercedes-Maybach EQS SUV med leggmassasje og sjåførpakke. Sistnevnte åpner for at passasjeren bak på høyre side kan ha en liggende stilling, og såpass må det vel være.

Videre åpner utstyret First-Class Rear for at midtkonsollen fortsetter som et flytende bånd helt til baksetene, og Mercedes Norge kan forklare at tilleggsutstyret inkluderer to termiske koppholdere og en hylle for MBUX rear tablet hvor man også kan få bilen med en midtkonsoll som har to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass.

Det skal heller ikke stå på lyden i en Mercedes-Maybach EQS SUV.

Bilen kommer som standard med Burmester 4D surround sound system, og her er det selvsagt Dolby Atmos som gir lyden enda mer klarhet og dybde. Dette åpner også for å plassere diskré lydelementer i et tredimensjonalt lydfelt og tilpasse dem til ethvert avspillingsmiljø, forklarer den norske importøren.

Og de legger til at passasjerer kan høre musikken med en klarhet som tilsvarer artistens originale studiokomposisjon.

Totalt er det 15 høyttalere ‒ to frontbasshøyttalere foran, en mellomtone og en diskanthøyttaler i hver dør, to 3D-høyttalere, to surroundhøyttalere og en senterhøyttaler i instrumentpanelet.

4D sørges for med to vibratorer i hvert sete, så her kan du også føle musikken fysisk og det til og med gjennom hodetelefonene. Og ja, lyden kan justeres individuelt for hver MBUX-brukerprofil.

Som vi vet skal disse ultraluksuriøse bilene være støy- og vibreringsfrie, og Maybach EQS SUV er intet unntak. Det er tatt en rekke grep både for å dempe «bråket» fra drivsystemet og veistøyen generelt, og det er blant annet brukt et spesielt akustisk skum.

Videre er det omfattende NVH-tiltakene (støy, vibrasjoner, hardhet) hvor fokuset har vært bak, og bilen har blant annet et bagasjeromsdeksel som er festet til karosseriet ‒ akkurat som i en sedan ‒ noe som skal gi svært effektiv støydemping.

Det er også noe kalt Disconnect Unit (DCU). Avhengig av kjøresituasjonen og kraften som kreves, kobler den automatisk fra den elektriske motoren på forakselen for å øke rekkevidden, forklarer Mercedes Norge.

På toppen av alt dette er det brukt flere isolasjonsmaterialer og akustisk effektiv laminert glass, og det er ulike vindavledningstiltak på panoramataket som skal ta ned den innvendige støyen.

En EQS skal i utgangspunktet by på den mest behagelige kjørekomforten til Mercedes, men Maybach hever dette ytterligere.

Her er det Airmatic luftfjæring med den trinnløst justerbare dempingen ADS+ som standard, og det er mulig å heve bakkeklaringen med opptil 35 millimeter.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er også standard, og denne kan oppgraderes til 10 grader. Det vil åpne for at denne vognen får en svingradius på 11,0 meter i stedet for 11,9 meter, noe som ifølge tyskerne tilsvarer mange kompakte modeller.

Til slutt kommer selvsagt også Mercedes-Maybach EQS SUV med et spesielt Maybach-kjøreprogram, og dette erstatter Comfort-programmet og er designet for å gi maksimal kjørekomfort for passasjerene i baksetet.

Her er teknisk data:

Elbilen er altså mulig å bestille, men all denne luksusen koster selvsagt sine kroner. Startpris for utgaven EQS 680 SUV lyder på 2.236.000 kroner, og da er selv ikke leveringen inkludert.

Så de fleste må nøye seg med bildene, og her er de:

Bildeserie
Debatt