Hjem / Elbiler / Mercedes’ elbil nærmer seg
Mercedes er i sluttfasen av testingen rundt den kommende elbilen EQC. (Alle foto: Mercedes)
Mercedes er i sluttfasen av testingen rundt den kommende elbilen EQC. (Alle foto: Mercedes)

Mercedes’ elbil nærmer seg

Mercedes har sluttført vintertestene av EQC, og er nå i sluttfasen av den generelle testingen.

BMW kaller sin elbil-serie for i, Volkswagen har falt på I.D., mens Mercedes har valgt EQ som forbenevnelse på sine elbiler. Den første til Mercedes er en elektrisk C-klasse, altså EQC.

Etter rundt tre år i utvikling nærmer denne seg endelig kundene. Billen har vært testet i -35 grader i Sverige og 50 plussgrader i Dubai, og nå gjenstår kun noen avsluttende tester på den iberiske halvøy.

Grunnen til at de nå befinner seg i Spania er at den store utfordringen rundt elbiler kanskje noe overraskende ikke er kulden, men faktisk heten.

For ting som klimaanlegg og lading, kjøling av batteriet og drivverket, og selv kontrollenhetene sliter med en gang det blir ekstremt varmt. Dette høres utvilsomt ut som kompliserte saker, og selvsagt utfordrende å løse.

I tillegg kjører Mercedes ekstra tester rundt kjørekomforten og kjøredynamikken.

‒ Med mållinjen i sikte er vi nå i stand til å gjennomføre et ytterst krevende testprogram med våre testbiler, sier Michael Kelz, sjefingeniør for EQC.

‒ Etter vellykket utholdenhetstester under -35 grader er vi sikre på at varmetestene bekrefter at vi ligger bra an i forhold til starten av serieproduksjonen.

Den store utfordringen er altså tørr varme. For mens batteriene knapt nok taper effekt i kulden, utgjør sterk varme en større risiko for batteriene. Så mens utfordringen var å få varmet opp batteriet og bilen i Sverige, er den nå å få kjølt ned systemet.

For sterk varme kan i likhet med streng kulde påvirke mye rart, også rekkevidden som jo er viktig.

Den store utfordringen til bilprodusentene uansett om det er elbil eller fossilbil er at systemer må fungere i alle land og værforhold. I tillegg er både skilt, veimerking og andre ting forskjellig fra land til land, og en bil som EQC må kunne tolke for eksempel skiltene riktig.

Hvor mye Mercedes har løst rundt alt dette vites ikke, men de håper uansett på at det som gjenstår løser seg under testene i Spania ‒ som muligens blir den siste testen etter at bilen har vært innom landene Tyskland, Sverige, Finland, Italia, Dubai, Sør-Afrika, USA og Kina.

Dette må Mercedes-modellene igjennom før de blir produksjonsklare:

  • Alt digitalt: Digital testing dekker alle viktige områder av utviklingen: fra simulering og verifisering av holdbarhet, kollisjon, aerodynamikk, kjøretest og håndtering til NVH (støy, vibrasjon, hardhet) og vekt-tester pluss drivstofforbruk og driftsområde.
  • Fra dataskjerm til dynamometer og ut på veien: Til tross for alle fordelene ved digital testing med hensyn til tidsbruk, datatilgjengelighet og effektivitet ‒ ingen biler går inn i serieproduksjon uten omfattende veitester. Fokus ligger på langsiktig holdbarhet av store komponenter testet på dynamometeret og funksjonell testing av hele bilen under ulike klimatiske forhold på veiene. I EQC’s tilfelle har de rettet mye fokus på det elektriske drivverket og batteriet.
  • En tredjedel/to tredjedeler: Med et forhold på 35 prosent og 65 prosent mellom digital testing og sanntesting, kombinerer Mercedes-Benz det beste fra begge verdener i henhold til sine kvalitetsstandarder.
  • Alt er et spørsmål om proporsjon: Akustikken spiller en sentral rolle i en elbil, og i motsetning til i en forbrenningsmotor, kommer det neppe noe lyd fra drivverket. Dette gjør at lyder som rulling av dekk eller vindstøy blir mer fremtredende. Ingeniører med lang erfaring med NVH-testing skal sørge for å løse dette.
  • Nesten 200: Dette er hvor mange prototyper og testbiler som er bygget for testprogrammet.
  • Flere hundre: Før den blir klar for produksjon, må bilen testes og valideres av mange personer fra forskjellige utviklingsavdelinger. Totalt er flere hundre eksperter involvert i testing. Fra spesialistavdelingene, som godkjenner komponenter og moduler, til testing/utholdenhetstesting av hele bilen.
  • Rundt fire år: I EQC’s tilfelle er den totale utviklingstiden på rundt fire år.
  • Tre vintre og tre somre: I løpet av tre vintre og tre somre blir EQC utsatt for ekstreme forhold fra minus 35 grader til 50 grader.

I sum skal altså alt dette bli til den første elbilen fra Mercedes, EQC, som er ventet på markedet til neste år ‒ om testene går som planlagt.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *