Hjem / Elbiler / Mercedes’ elbil i sluttfasen
Mercedes har tatt sin kommende elbil EQC ut i skogen. (Foto: Mercedes)
Mercedes har tatt sin kommende elbil EQC ut i skogen. (Foto: Mercedes)

Mercedes’ elbil i sluttfasen

Mercedes har nå sendt elbilen EQC ut i skogen for de siste testene, med blant andre den tidligere formel 1-testføreren Susie Wolff bak rattet. Se video.

Det har blitt et aldri så lite kappløp mellom de gamle rivalene Mercedes og Audi. Begge to kommer nemlig med sine første elbiler i 2019, og begge to er kommet omtrent like langt i utviklingen.


Mercedes kan nå innkassere en liten delseier. EQC blir nemlig presentert for verden først, mer eksakt 4. september i Sverige. Da foregår det en framtidskonferanse kalt @Me i Stockholm, og Mercedes har gitt beskjed om at de stiller opp med framtidens bil ‒ elbilen EQC.

Audi hadde på sin side planlagt en premiere 30. august, men den planen er kansellert. Dette kom muligens av at den tidligere styrelederen Rupert Stadler er under etterforskning, og er suspendert fra sin stilling.

Men en e-tron får faktisk premiere i august. Audi vil vise fram konseptmodellen Audi PB18 e-tron under et motorshow i Pebble Beach 23. august, hvor PB18 selvsagt står for Pebble Beach 2018. Dette er dog en superbil og ikke den vi kjenner som e-tron.

Her er Audi PB18 e-tron. (Foto: Audi)
Her er Audi PB18 e-tron. (Foto: Audi)

Planen er nå at elbilen som så mange venter på får premiere 17. september, så får vi se om det skjemaet holder.

Uansett ‒ 1-0 til Mercedes der.

EQC er altså helt i sluttfasen av testene. Som videoen under viser har de tatt bilen til skogen i Schwarzwald ikke så langt fra Stuttgart helt sør i Tyskland, hvor de siste testene (ifølge videoen) nå gjennomføres.

På plass i skogen er Wilko Stark, visepresident for strategi og leder av CASE-avdelingen (Connected, Autonomous, Shared, Electric), Michael Kelz, sjefingeniør for EQC, og den tidligere formel 1-testføreren Susie Wolff ‒ som får teste den nye elbilen for første gang. Og hun er mildt sagt begeistret, men så må vi også huske at hun er kona til sjefen for Mercedes’ formel 1-lag, Toto Wolff. Så muligens er hun litt inhabil.

Her har du videoen:

Tidligere har det blitt hevdet at Mercedes har laget rundt 200 prototyper av EQC til testformål, men Kelz sier i videoen at det er snakk om rundt 90 biler.

Uansett har Mercedes vært verden rundt for å teste bilen, noe som inkluderer iskalde tester i Nord-Sverige og brennhete tester i Dubai. Og nå altså også langt inn i den mørke skogen for de avsluttende testene.

Norge var det første landet hvor det ble åpnet opp for bestillinger av EQC, og i mai opplyste Mercedes-Benz Norge at over 2.000 hadde reservert den nye elbilen.

Men de må vente litt til. For selv om det blir premiere i Sverige i september kommer den ikke på markedet før til neste år.

Mercedes har ikke sagt så veldig mye om EQC, men vi vet at den er firehjulsdrevet med to elmotorer som til sammen yter rundt 400 hestekrefter og en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og får veldig mye ny teknologi ‒ deriblant den smarte infortainmentløsningen kalt MBUX som også takler talekommandoer.

Prisen på EQC er foreløpig ikke kjent, men vi blir vel ikke overrasket om den havner i samme sjikt som Audi e-tron. Den prisen er ventet til å ende en plass rundt 650.000 kroner.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *