Hjem / Nyheter / Mener at eldre førere diskrimineres
Eldre norske bilførere har strengere regler enn våre naboland. (Foto: NAF/Colourbox)
Eldre norske bilførere har strengere regler enn våre naboland. (Foto: NAF/Colourbox)

Mener at eldre førere diskrimineres

En særnorsk ordning gjør at sjåfører over 75 år må gjennom en helsetest for å få fornyet sertifikatet sitt. Utdatert ordning, mener NAF.

I Norge må de som er over 75 år og ønsker å fornye førerkortet kontakte lege for å gjennomgå en helseundersøkelse. Helseattesten og en eventuell synsprøve vil deretter gjelde i tre år, men maksimalt til den dagen de runder 80 år. Dette gjelder sjåfører som har fylt 75 år, men som fortsatt ikke rundet 78 år.

Annonse

Ordningen sier videre at selv om helseattesten varer i tre år, vil førerkortet kun være gyldig i to år om de er 78 år eller eldre.

NAF er kritisk til ordningen, og mener at den må bli enklere for dagens spreke eldre å beholde førerkortet også etter at de har rundet 75 år.

«Erfaringer fra andre land viser at ordninger tilsvarende den vi har i Norge ikke gir færre ulykker. Nå er det på tide å se på denne særnorske ordningen», heter det i en resolusjon vedtatt av landsmøtet i NAF 28. april.

Forbundet sier at det er viktig å velge de riktige tiltakene for å ivareta trafikksikkerheten, og se på hva forskningen sier om problemstillingen.

«Dagens ordning virker ikke etter intensjonen. Erfaringene fra Sverige og Danmark viser at eldre sjåfører ikke har høyere risiko for ulykker enn andre grupper», heter det fra NAF.

Vårt naboland i øst krever ikke helseattest, mens danskene avvikler sin ordning til sommeren. NAF frykter at unødvendig strenge krav vil gå utover livskvaliteten, ettersom bilen er nøkkelen til en aktiv hverdag og et sosialt liv for mange eldre.

Som vi vet blir det stadig flere eldre her i landet, og de har en stadig bedre helse som gjør de til gode sjåfører lengre enn tidligere.

«Slik det er nå gis det et signal om at eldre bilførere er en risiko i trafikken. Det er et uheldig signal å gi oppegående og friske eldre i vårt samfunn. Dog må det fremheves at eldres mobilitet er et forsømt område, både politisk og innenfor forskningen», mener NAF.

De mener at eldre opplever å bli behandlet som risikotakere med dagens ordning, noe de altså ikke gjør i Sverige og Danmark.

«NAF vil være en aktiv bidragsyter til at en revisjon av den norske ordningen ivaretar trafikksikkerhet og eldres mobilitet», slår forbundet fast.

Følg bil24 på Facebook

Les også

I Troms legger Statens vegvesen kabler under veidekket. Nå skal det legges rør i alle nye veier. (Foto: Statens vegvesen)

Forlanger rør i alle nye veier

Framtiden er tilkoblet, og framtidige veiprosjekter skal nå legge til rette for fiberkabler. Statens vegvesen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *