søndag 25. februar 2018
Hjem / Nyheter / Men hva er dette?
Ja, dette er en MAN. De som lager store lastebiler og busser. (Alle foto: MAN)
Ja, dette er en MAN. De som lager store lastebiler og busser. (Alle foto: MAN)

Men hva er dette?

Den har et MAN-merke på grillen, men er åpenbart noe vi aldri før har sett på norske veier.

Vi er vant til å se det tyske merket MAN på ganske mange forskjellige kjøretøy, men fellesnevner er at de pleier å være av de større typene.

Det er først og fremst lastebiler og trekkvogner vi tenker på da. De aller største MAN har en motor på 640 hestekrefter og et dreiemoment på utrolige 3 000 Nm, og er et trekkmonster. Disse finner man blant annet i store tungtrekkvogner som for eksempel brukes til tømmertransport.

Det neste man tenker på er busser. De finnes en masse forskjellige MAN-busser, og man finner dette merket både blant bybusser, turbusser og intercitybusser.

Tyskerne har selvsagt fått med seg den grønne bølgen som fosser over de store byene, og har allerede vist fram elektriske bybusser som de lanserer for fullt i 2019. I tillegg forsker de både på eldrevne busser og lastebiler i diverse størrelser, samt at de også utvikler hybridteknologi.

Man skulle nesten tro at de ikke har tid til å utvikle andre kjøretøy opp i alt dette. Men det har de.

Produsenten har kjøretøy i nesten alle nyttekjøretøy-kategorier, men har manglet den aller minste. Den som starter rett over tre tonn.

Men den tiden er nå forbi.

Modell-serien TGE fyller nemlig dette tomrommet, og den ble presentert i fjor. Dette er mindre nyttekjøretøy som leveres med to hjulbaser, tre takhøyder og tre lengder.

Den kommer altså i alskens versjoner, også som pickup. Den er kalt en lastebil blant varebilene, og ser da også ut som en liten lastebil.

Og nå er den også solgt i Norge.

Den aller første TGE ble solgt i Stavanger, og kan sees på veien i april en gang. Da er den nemlig leveringsklar.

En liten lastebil er åpenbart ikke det den var en gang i tiden. Denne er nemlig utstyrt med en «mediapakke med 8 tommers infotainment system, passasjersofa med god plass til to, multifunksjonsratt, sidegardiner, godt med leselys og opplyste oppbevaringsbokser», heter det fra MAN.

Den har LED blinkelys, bakkestartfunksjon og lys i stigtrinnene.

Og hva skal man med revervehjul i disse dager? Så kjøperen valgte bort dette, og kjørte heller på med et reparasjons-sett med 12 volts luftkompressor.

Og trodde du dette var en primitiv bil uten sikkerhetsassistenter? Sannheten er at om du kjører en bil på noen år så har denne mer teknologi enn din.

For bare sjekk dette: Ryggeassistent, parkeringsassistent, tilhengerassistent, sidevindbeskyttelsesassistent, nødbrems-assistent, fjernlysassistent, trafikkskiltgjenkjenning, tretthetsvarsling, unnamanøvringsassistent og avstands-tempomat med hastighetsbegrensning.

Slett ikke verst på en liten lastebil.

Her kan du se hvordan MAN presenterte den nye TGE-serien i fjor. Og ja, vi vet det er litt vel mye skryt her, men det er tross alt en promovideo.

MAN tilhører Volkswagen-gruppen, som kjøpte opp merket i 2012. Og som vi vet er Volkswagen av de mer kreative, og viser oss stadig noe nytt.

Og de har slett ikke glemt TGE-serien heller.

Så om du ikke trenger en liten lastebil kan kanskje en campingbil friste. Vel, her har du den varianten av TGE. God tur!

Følg bil24.no på Facebook

Les også

Hyundai sier at de har vist fram verdens første selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. (Foto: Hyundai)

Video: Selvkjørende hydrogenbil

Selvkjørende hydrogenbil på nivå 4. Det er hva Hyundai har fått til med Nexo. Se …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *