Hjem / Elbiler / Med hjelp av Porsche skal Audi lansere 12 elbiler
Audi e-tron representerer starten på elbilmodellene fra den tyske produsenten. (Alle foto: Audi)
Audi e-tron representerer starten på elbilmodellene fra den tyske produsenten. (Alle foto: Audi)

Med hjelp av Porsche skal Audi lansere 12 elbiler

Audi e-tron er starten på den nye tiden for Audi, som skal komme med elbil-modeller i alle de store segmentene.

Den tyske produsenten som er eid av Volkswagen-gruppen har fått mye oppmerksomhet rundt den kommende elbilen e-tron. Dette er en stor SUV på nærmere 5 meter, har en rekkevidde på over 400 kilometer og takler hurtiglading opp til 150 kW. De to elmotorene yter til sammen 355 hestekrefter (402 hk med boost-funksjon), og gjør unna 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder. Norsk pris er 651.900 kroner, og over 5.500 nordmenn har allerede skrevet seg på en venteliste.


Med denne bilen går Audi inn i en ny tid, og de fire ringene skal dirre elektrisk i årene som kommer. For de har store elbil-planer, og det inkluderer både modeller som Avant og Sportback, og satsingen strekker seg fra kompakte til sportslige modeller.

Her er den nylig lanserte Audi e-tron:

De skal altså teppelegge markedet med elbiler, og helt konkret snakker Audi om 12 helelektriske modeller innen 2025. I snitt blir det altså godt over én ny elbil hvert år.

Dette klarer de ikke alene, så de får hjelp fra den store familien som inkluderer Volkswagen og Porsche ‒ to andre merker som har sine egne elektriske planer i tiden som kommer.

Volkswagen-gruppen har nemlig snekret sammen en helt ny plattform designet for elbiler. Den er kalt MEB, og kommer til å være grunnelementet for en rekke nye Audi-modeller ‒ spesielt for de som hører hjemme i A-segmentet. Dette er de mindre bilene, som dermed også har et stort salgspotensial.

Men kanskje enda mer interessant er det at Porsche blir en nær partner når det kommer til de mer sportslige variantene. Porsche har som kjent sin egen elbil på gang kalt Taycan, som har teknologi utviklet av Audi og Porsche sammen.

For Audis del kommer dette til syne i e-tron GT concept, en bil de skal vise fram under Los Angeles Auto Show som starter i slutten av november. Denne er basert på samme arkitektur som Porsche Taycan, har 4 sitteplasser og skal lanseres i 2020 som den tredje elektriske Audi-modellen.

Billen ser mer eller mindre ut som en skikkelig sportsbil, og dette er det bildet vi har av den kommende e-tron GT.

Men før den tid dukker elmodell nummer to opp i 2019.

Audi e-tron Sportback er en liten og sportslig og GT-lignende SUV som har svært så moderne linjer. Den skal etter planen levere 435 hestekrefter, og med boost-funksjonen hele 503 hestekrefter. Rekkevidden er opplyst til å være på 500 kilometer, mens 0 til 100 km/t går unna på 4,5 sekunder.

Slik ser konseptmodellen ut:

I tillegg skal Audi lansere en til nå ukjent elbil i det kompakte premium-segmentet i 2020 ‒ så det er mulig den blir elmodell nummer tre fra Audi.

Dette er altså relativt vanlige elbiler, men det kan vi ikke si om modellen avduker i 2021. For da vil de vise fram en modell som er basert på den ganske så imponerende konseptbilen Aicon som de viste fram i fjor.

Den bilen blåste alt vi tidligere hadde sett langt ut i veigrøfta, og bød blant annet på 800 kilometers rekkevidde og et system basert på 800 volt. Så ikke bare gikk den i det «uendelige», men den ladet også lynkjapt ‒ selvsagt også trådløst om det var ønskelig.

Men det var faktisk ikke det mest imponerende med Aicon.

For bilen manglet både ratt og pedaler.

Ja, den var altså helt selvkjørende.

I 2021 skal altså Audi presentere den første selvkjørende elbilen, og den modellen skal være basert på den meget imponerende Aicon. Den, altså Aicon, ser slik ut:

Til sammen skal altså Audi lansere 12 elbiler innen 2025 i henhold til Roadmap E, men på toppen av dette skal de også komme med en rekke hybrider. Til sammen skal de komme med minst 20 elektrifiserte modeller, så det vil komme en rekke nyheter fra produsentene i løpet av de neste årene.

Den aller første er altså Audi e-tron, startskuddet for den nye elektriske tiden for de fire ringene. Leveringen av denne skal etter planen starte mot slutten av året.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *