Hjem / Nyheter / Lyden av en elektrisk Harley
Harley-Davidson kommer med el-motorsykler. Og den høres ut som... tja. (Alle foto: H-D)
Harley-Davidson kommer med el-motorsykler. Og den høres ut som... tja. (Alle foto: H-D)

Lyden av en elektrisk Harley

Du hører når det kommer en Harley-Davidson. Vel, du pleide å gjøre det. Buldringen blir nemlig erstattet av slags plystrelyd når de elektriske syklene kommer i 2019. Hør selv.

Skal man male et bilde av erkeamerikanske Harley-Davidson er det noen ting man rett og slett ikke kommer unna. For eksempel skinnjakke, halvhjelm, solbriller og den gamle myten om skjeggete menn med iltre uttrykk.


Men varemerket er lyden ‒ den voldsomme buldringen. Du hører ikke bare en svær Harley-Davidson, du kjenner at den kommer ved at bakken nærmest rister under deg. Skjelver du ikke av den skjeggete fyren som stirrer olmt på deg, så gjør du iallfall det av motorlyden.

Men det er nå. For snart kommer Harley’ene som kun plystrer etter deg.

Vi snakker selvsagt om de elektriske variantene som er kalt LiveWire.

Denne:

Den amerikanske produsenten viste fram slike allerede tilbake i 2014, og nå har de endelig kommet så langt at de viser fram produksjonsmodellen. Den ser ganske så lik ut som det de viste fram for fire år siden, men under skallet har det sikkert skjedd ganske så mye.

De er uansett i mål, og allerede neste år kommer den for salg. Men Harley vil åpenbart utnytte markedsføringspotensialet, for de har hverken sagt noe om ytelse eller rekkevidde. Så vi vet rett og slett ikke noe rundt spesifikasjonene eller pris, mer enn at den kommer med hurtiglading.

LiveWire-serien ble avduket under den pågående MC-messa i Milano, og den ser jo ganske ålreite ut:

Det Harley har avslørt rundt den elektriske versjonen er at motoren er plassert i en aluminiumskasse helt nederst, slik at vektbalansen holdes lavt og dermed bør kjøreegenskapene være tatt godt vare på.

Harley har også vært opptatt av at den skal se litt slem og tøff ut, så de har fetet den skikkelig opp under tanken slik at det faktisk ser ut som at den har en V-Twin-motor.

Den er langt fra like barsk som de verste som triller ut av fabrikken i Milwaukee, men den er langt fra noe spjæling heller:

Fordelen med helelektriske kjøretøy er at kraften kommer umiddelbart, og at du ikke trenger å gire. Harley-Davidson er ikke noe unntak, så det går nok unna med en LiveWire-sykkel. Produsenten sier at de i tillegg til lituim-ion-batteriet som skal drive sykkelen har satt inn et 12-volts litium-ion-batteri som skal sørge for strøm til lys, horn og andre systemer og instrumentpanelet.

Instrumentene er digitale, og vises via en berøringsskjerm over rattet.

Slik ser det ut:

Men så var det denne lyden da. Eller mangel på den. Slik forklarer Harley selv lyden:

«LiveWire-modellen er designet til å produsere en tone som øker i nivå og styrke sammen med farten ‒ en ny lyd som representerer den glatte, elektriske kraften til en LiveWire-motorsykkel».

Det er ikke så godt å forklare hvordan den høres ut som, men det minner kanskje vel litt om en turbin?

Jekk opp lyden og hør selv i denne videoen:

Harley-Davidson, som har slitt med et fallende salg de siste årene, skal satse for fullt på el-motorsykler de kommende årene, og sier at i 2022 skal de ha elektriske varianter i alle segmentene.

Her er flere bilder av LiveWire:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *