Hjem / Nyheter / Lotus + Volvo = Sant
Lotus skal gå fra sportsbiler til SUV, med litt hjelp fra Volvo. Her Lotus 3-Eleven 430. (Foto: Lotus)
Lotus skal gå fra sportsbiler til SUV, med litt hjelp fra Volvo. Her Lotus 3-Eleven 430. (Foto: Lotus)

Lotus + Volvo = Sant

Lotus planlegger en SUV-modell innen fire år. Mye tyder på at den skal bygges på en Volvo-plattform.

Lotus er erkebritisk. Trodde du kanskje.

Annonse

Bilprodusenten som ble stiftet i 1952 har riktignok hovedkvarter i England, men det er faktisk en stund siden merket var utelukkende på britiske hender. Lotus har faktisk vært eid av et selskap fra Malaysia, før en gammel kjenning fra Kina dukket opp.

Geely er i ferd med å bli en skikkelig storfisk i bilhavet, og er som kjent eieren av Volvo og dermed også det nye elbilmerket Polestar.

Men Geely-dammen består av flere fisk.

Lynk & Co er et annet elbilmerke som de satser tungt på, og de er også inne på eiersiden hos London EV.

Og de har kjøpt opp eierandelen til det malaysiske selskapet som var inne på eiersiden av Lotus, så det sportslige merket hører nå hjemme i Kina.

Allerede i fjor sa den kinesiske milliardæren Li Shufu at Geely vurderte å legge produksjonen av Lotus til Kina, hvor de kan hente synergieffekter ut av et samarbeid med de andre bilmerkene.

Og nå tyder ting på at det er Volvo som nok en gang må «ofre» seg, slik de må når det kommer til Lynk & Co.

Lotus har tre nye modeller på gang. To av disse er sportsbiler slik vi kjenner fra produsenten, men den siste er mer interessant ‒ spesielt sett med norske briller.

For det er en SUV som skal gå direkte i konkurranse med blant annet Porsche Macan og Maserati Levante.

Ifølge Auto Car som har snakket med administrerende direktør Jean-Marc Gales vil Lotus plukke plattform-elementer fra Geely-systemet for å bygge den nye SUV-modellen.

Det kan fort bety elementer fra SPA-plattformen som Volvo bruker til XC90 og XC60, som er relativt lette SUV’er takket være bruk av sterke materialer.

Og vekt er viktig for Lotus, som ser for seg en SUV under to tonn.

‒ Jeg elsker interiøret til Volvo, som er så enkelt. Skjermen er fantastisk, sier Gales.

Så det er åpenbart at en SUV fra Lotus vil arve mer enn kun arkitekturen når den kommer. Men Gales understreker at SUV-modellen må se ut som en Lotus, slik Alfa Romeo har fått til med sin SUV-modell Stelvio.

‒ Tar du vekk merket på den bilen vet du likevel at det er en Alfa, sier Gales.

Lotus skal ha klart det siste utkastet til designet rundt SUV-modellen som kommer som hybrid om et par måneder, og deretter er det bare å sette i gang med å bygge bilen. Det vil mest sannsynlig skje i Kina, side-om-side med sin nye bestevenn Volvo.

For Lotus + Volvo = Sant. Det hadde vi ikke trodd for noen år siden.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *