Hjem / Nyheter / Lexus vil kuppe by-segmentet
Lexus kommer med en ny modellserie, UX. (Alle foto: Lexus)
Lexus kommer med en ny modellserie, UX. (Alle foto: Lexus)

Lexus vil kuppe by-segmentet

Lexus har hoppet bukk over de kompakte SUV-modellene, disse som passer godt i byene. Men ikke lenger. Se video.

Toyotas premium-merke vil nå kuppe markedsandeler i «by-segmentet», og lanserer for aller første gang i historien er kompakt SUV-modell. Eller som Lexus selv sier, en kompakt luksus-crossover.

Størrelsen på nye SUV-modellen er følgende. Lengde: 4.495 mm. Bredde: 1.840 mm. Høyde: 1.520 mm.

Og akselavstand er på 2.640 mm.

Modellen har fått navnet UX, og er den første de bygger på sin nye GA-C-plattform. Bokstavene står for øvrig for Global Architecture–Compact.

De har snekret sammen to utgaver av modellen, UX 200 og UX 250h. Sistnevnte har bokstaven h, noe som hos Lexus betyr at den er en hybrid.

Lillesøsteren har en 2,0-liters motor, mens 250h i tillegg til bensinmotoren får fjerde generasjons hybridsystem som til sammen produserer 178 hestekrefter. Det er vel liten tvil om hvem av de to som blir mest populær i Norge.

Lexus’ kom første gang med et hybridsystem for 15 år siden, så de har god erfaring med å utvikle disse.

Den nye modellen har fått markerte designtrekk, blant annet rundt hjulbuene. Ellers har den et fremhevet skulderparti og en høy hoftelinje.

‒ Design er fortsatt den viktigste grunnen til valg av bil. Det er designen som lover kunden hva bilen kan levere, sier Chika Kako, ansvarlig sjefingeniør for UX-prosjektet.

Design er altså viktig for Lexus. Men også det under skallet betyr selvsagt noe.

UX er altså bygd på en helt ny plattform, noe som fører til at bilens karosseri er stivere, mens tyngdepunktet er senket. Begge delene er viktig for kjøreegenskapene.

250h, altså den aktuelle for norske kunder, kan leveres både med to- og firehjulstrekk. Velges det siste, får man E-Four-systemet. Det betyr ytterligere en elmotor som driver bakakslingen. Kraftfordelingen mellom fram- og bakaksling vil hele tiden optimaliseres både under akselerasjon, i svinger og på glatt føre. Opptil 70 km/t kan 80 prosent av kreftene sendes til bakakslingen, noe som bidrar til bedre stabilitet.

Så hva kan man forvente seg av innsiden?

Lexus har fulgt «Less is More»-prinsippet, og samlet de viktigste funksjonene rundt føreren.

‒ Fra tidligere erfaring vet jeg at selv om elementene som sammen utgjør interiøret – som seter, instrumentpanel og dekordetaljer – er av høy kvalitet, så betyr ikke det nødvendigvis at helheten er elegant. For å avgjøre hvorvidt et interiør er bra eller dårlig er kontroll på balansen mellom kontinuitet, samspill og kontrast viktigere enn spesifikasjonene til de enkelte elementene, sier Kako.

Den nye modellen er også utstyrt med den aller siste generasjonen av Lexus Safety System+, noe som inkluderer PCS ‒ et kollisjonsvernsystem som kan oppdage fotgjengere i mørket.

Lexus har også puttet inn assistenter som filskiftevarsling, adaptiv radar cruisekontroll, automatiske fjernlys og skiltgjenkjenning i den nye modellen.

Om det er en modell hos Lexus som passer til å få F-Sport-pakken er det denne. Lexus har selvsagt sett dette, så de tilbyr F-Sport både til 200 og 250h. Dermed er det mulig å få en sportsligere utgave med nye designelementer og et litt annerledes interiør.

Lexus sier at de vil starte produksjonen av UX til høsten, og den kommer mest sannsynlig til salgs i begynnelsen av 2019.

Her er en video av den nye kompakt-SUV’en til Lexus, UX.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *