Hjem / Nyheter / Lexus skriver norsk historie
Endelig får Norge også Lexus ES. Den kommer hit for første gang til neste år. (Alle foto: Lexus)
Endelig får Norge også Lexus ES. Den kommer hit for første gang til neste år. (Alle foto: Lexus)

Lexus skriver norsk historie

I seks generasjoner har norske kunder blitt snytt for Lexus ES. Men alle gode ting er sju, iallfall når det kommer til ES. For nå kommer den endelig hit også. Se video.

ES er sammen med LS de første modellene Lexus kom med da Toyota bestemte seg for å selge biler under Lexus-merket i 1989. ES 250 var ganske så enkelt en variant av den daværende Toyota Camry.

Nye og mer utviklet generasjoner fulgte relativt raskt.

2. generasjon kom i 1991, 3. generasjon i 1996, 4. generasjon i 2001, 5. generasjon i 2006 og 5. generasjon i 2012 (som 2013-modell).

Med så mange generasjoner skjønner vi at den var populær, og den er da også Lexus’ mest solgte modell på verdensbasis.

Men ingen av disse bilene kom altså til Norge, men nå er ventetiden endelig over. Nøyaktig 20 år etter at den første ES kom på markedet kan også nordmenn kjøpe den hos norske forhandlere.

Nummer sju i rekken lanseres nemlig for første gang i Vest- og Sentral-Europa, og den kommer både som hybrid og som F Sport-modell for aller første gang.

Nå skal et helt nyutviklet chassis gi enda bedre kjøreegenskaper og et mer sporty utseende, noe bildene og videoen lenger ned bekrefter. Den følger altså i sporene på nye LS og LC, og har blitt en mer moderne bil bygd på en ny plattform.

Ikke overraskende kommer den som hybrid også, og det er den modellen det vil det fokuseres på i Norge. Nye ES 300h har fjerde generasjon hybriddrivlinje fra Lexus under panseret, og som kombinerer en 2,5-liters bensinmotor med en enda mer kompakt og effektiv elektrisk motor. Den totale systemeffekten på den selvladende hybridmotoren er 218 hestekrefter.

Ifølge Lexus ligger forbruket på imponerende 0,47 liter per mil, mens to andre bensinmodeller uten hybrid ikke blir tatt inn til Norge.

‒ I Norge velger vi å fokusere på ES 300h. Den leverer en uslåelig kombinasjon av ytelser, respons og kjøreglede, samtidig som forbruk og utslipp holdes nede på et meget lavt nivå, sier Knut-Erik Jahnsen, General manager for Lexus i Norge.

Lexus sier at de har hatt fokus på at den nye ES er responsvillig og lettkjørt uavhengig av hva slags type vei og underlag den kjøres på. Den er bygd på den nye GA-K-plattformen til Toyota, som er utviklet for forhjulsdrift. Også Toyota Camry og RAV4 er bygd på denne plattformen.

GA-L-plattformen som danner basisen for flaggskipet LC og LS-modellene er derimot utviklet for bakhjulsdrift.

Den nye GA-K-plattformen gir blant annet lavere vekt og bedre torsjonsstivhet, og sammen med et nytt multi-link hjuloppheng bak, elektrisk servostyring og forsterket chassis skal kjøreegenskapene var betraktelig forbedret.

F SPORT-modellen blir i tillegg tilgjengelig med adaptivt understell som også LC har, og som arbeider lynraskt og sømløst mellom sine 650 ulike demperinnstillinger.

Også innvendig har ES blitt ny og moderne, og hatt Lexus Future Interior Concept som et utgangspunkt. Det har gitt et førerbasert interiør og større innvendig plass, og et fokus på at føreren skal holde blikket på veien. De har av den grunn sentrert instrumentpanelet, multimediaskjermen øverst i midtkonsollen og head up-displayet som alt er samlet tettere innenfor sjåførens synsfelt.

ES er, selvfølgelig, koblet opp med verdens utenfor, og har en rekke nye tjenester vi ser stadig flere kommer med. Det meste styres via en 12,3 tommers berøringsskjerm og via talekommandoer, og kan også kobles opp mot smarttelefonen.

Sedanen har fått et moderne design med et fallende tak bakover, noe som kan resultere i dårlig bakseteplass. Lexus har løst dette ved å senke baksetene, og en lengre akselavstand sørger for at benplassen er intakt. Dermed skal ikke de moderne linjene gå utover plassen bak.

I tillegg er den nye ES utstyrt med 2. generasjon Lexus Safety System+.

F Sport-modellen skiller seg ut ved at de har brukt nye materialer, og et tredimensjonalt uttrykk på dette er inspirert av tradisjonell, japansk sverdproduksjon. Bølgemønsteret har også en effekt som gjør at det varierer ut fra synsvinkelen.

Her er noen bilder av den nye ES slik at du kan studere den litt nærmere, og under bildene følger også en videosnutt.

Her er en videosnutt:

Lexus ES debuterer altså i Norge eksakt 20 år etter at den ble lansert. Så det betyr 2019. Men de som har ventet lenge trenger ikke å vente langt ut til neste år på den ‒ den kommer nemlig januar 2019.

Bedre sent enn aldri, er det vel noe som heter?

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *