Hjem / Nyheter / Lexus med superhelt-reklame i Super Bowl

Lexus med superhelt-reklame i Super Bowl

Super Bowl blir sett av mer enn 100 millioner amerikanere, og har verdens dyreste TV-reklamer. Der vil Lexus dukke opp sammen med en superhelt.

Ettersom Super Bowl, finalen i den amerikanske fotballserien NFL, sees av så enormt mange kan de som sender den ta betalt så det holder. Og det gjør de til gangs.

I snitt vil en snutt på 30 sekunder (noe som er det vanlige) koste rundt 60 millioner kroner. Altså to millioner kroner per sekund, så her renner pengene ut i et vanvittig tempo.

Faktisk legger de forskjellige selskapene så mye jobb og penger i reklamene at mange av de mer enn 100 millionene ser på finalen kun for reklamesnuttene.

Toyota har lenge prøvd å slå seg inn i luksus-segmentet i USA med sitt Lexus-merke, noe som har vist seg å være vanskelig. En av strategiene har vært å vise seg fram under Super Bowl, noe de har gjort tre ganger så langt ‒ 2012, 2015 og 2017.

En annen strategi er å gjøre seg synlig i filmer. Mer eksakt i den kommende superheltfilmen «Black Panther» laget av Disney-selskapet Marvel Studio.

I den dukker en Lexus LC 500 opp, og den blir blant annet fjernstyrt i en actionscene.

Toyota har dratt dette videre, og laget en reklame på ett minutt som omhandler den afrikanske superhelten Black Panther og en Lexus RC 500. Denne reklamen som du kan se helt øverst blir kuttet ned til 30 sekunder under Super Bowl.

Spotten har fått navnet «Long Live the King», ettersom Black Panther faktisk må representere sitt afrikanske land som en konge i filmen. Det er klippet inn flere sekvenser fra selve filmen i reklameinnslaget, og de viktigste skuespillerne er også på plass.

‒ Det er en treffende likhet mellom hvor mye både Black Panther og LS er kapabel til. Spotten utnytter Black Panthers liv som en superhelt og kongelig til å vise to sider av LS; ytelse og luksus, sier Cooper Ericksen, visepresident for markedsføring i Lexus.

‒ Timingen er god for stjernene i denne Super Bowl-reklamen, med Lexus som skal lansere den nye flaggskipsedan og med et publikum som er klar for å stifte bekjentskap med Marvel Studios «Black Panther». Å kombinere LS med Black Panther på reklamens største scene var en mulighet vi ikke kunne la gå fra oss.

Lexus viste fram den nye LC 500 i oktober i fjor, mens den nye filmen har premiere 16. februar.

Super Bowl LII (52) arrangeres 4. februar i Minneapolis i Minnesota, og Justin Timberlake står bak pauseshowet.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *