Hjem / Ikoner og legender / Legendarisk Volvo-modell runder 50 år
Volvo 164 runder 50 år 26. august. (Alle foto: Volvo)
Volvo 164 runder 50 år 26. august. (Alle foto: Volvo)

Legendarisk Volvo-modell runder 50 år

Allerede i 1969 var Volvo kjent som et luksusmerke i USA. Grunnen var en modell som kom året før.

Det er noe som heter «sekstiåtterne». Dette var en generasjon med studenter som fikk nok av verden slik den framsto i 1968, og tok til gatene for å demonstrere.


Men ikke alt handlet om radikale ungdommer for eksakt 50 år siden.

I Volvos fabrikk i Göteborg hadde de ikke tid til å demonstrere, for der jobbet de med en annen radikal ting ‒ nemlig modellen 164.

Svenskene hadde siden 1950-tallet syslet med tanken om å bygge en litt større modell, og på slutten av tiåret fantes det også et prosjekt rundt modellen 358. Den var planlagt med en V8 under panseret, og en framtredende stående grill foran.

I 1960 døde imidlertid prosjektet ut da det kom signaler fra USA om at markedet heller ville ha kompakte biler.

Da Volvo seks år senere kom med 140-serien, ble idéen om å plassere en rekkesekser i bilen tent. Slik kunne de lage en bil som det ble knyttet prestisje rundt å eie. En luksusbil.

Sjefdesigner Jan Wilsgaard kastet seg over oppgaven.

Han tok utgangspunktet i karosseriet til 140, og børstet støvet av fronten til det skrinlagte 358-prosjektet. I fronten fikk Volvo-logoen samme plassering som det originalt hadde i 1927, diagonalt over grillen. Ja, det er slikt det er plassert i dag også.

En annen ting som skilte 164 fra 140 var kromlistene rundt hjulbuene, en liten detalj som fulgte rekkesekserne til Volvo i tre årtier.

Det er en vakker 50-åring. (Foto: Volvo)
Det er en vakker 50-åring. (Foto: Volvo)

I tillegg ble 164 ti centimeter lenger fra frontruten og framover, slik at den 6-sylindrede motoren fikk plass under panseret.

Motoren fikk navnet B30, og var en 3-liter med doble forgassere og 145 hestekrefter.

26. august i 1968 ble den nye modellen vist fram for pressen i Göteborg, og i presseskrivet sto det også at girkassen var med «remote control». Det betydde enkelt og greit at den relativt korte girstangen var plassert i kardangtunellen mellom forsetene.

Innredningen var også mer eksklusiv i forhold til 140, og baksetene var utformet for to personer med et nedfellbart armlene i midten.

At dette var en eksklusiv modell vitner flere ting om. I det første produksjonsåret var skinn standard, det var innebygget ekstralys av halogen og nakkestøtter. I USA, som var alle bilprodusenters drøm den gang, var bilene utstyrt med elektriske vinduer, elektrisk takluke, klimaanlegg og tonede vinduer.

I 1969 fikk Car and Driver teste bilen, og i juli-nummeret kunne man lese følgende:

«Volvo-folkene ser ut til å ville stjele kjøpere fra Buick, Oldsmobile og Mercedes, og det gjør de. Volvos nye kunder er de profesjonelle typene ‒ leger, advokater og tannleger… folk som har råd til noe annerledes.»

En amerikansk annonse pekte på det samme: «Luksusbilen som viser at du har mer enn penger».

164 ble videreutviklet hele sin levetid, og fikk for eksempel elektronisk innsprøytning fra 1972.

I 1975 var det imidlertid slutt for 164, og tilnærmet alle de bilene ble solgt til USA.

Hjemme i Göteborg hadde de fokus på en helt annen modell, nemlig Volvo 264 som kom samme år.

Her er flere bilder av Volvo 164:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er Porsche 911 nummer én million. Men den skulle egentlig hete 901.

Nullet som ble eneren

Denne historien er litt spesiell. Den starter faktisk 63 år før sin egen begynnelse. Og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *