Hjem / Ikoner og legender / Legendarisk pickup runder 40 år
Denne pickupen fra Mitsubishi fyller 40 år i september. (Alle foto: Mitsubishi)
Denne pickupen fra Mitsubishi fyller 40 år i september. (Alle foto: Mitsubishi)

Legendarisk pickup runder 40 år

Pickuper blir stadig mer populære i Norge, og en av de mer legendariske er en som nå runder 40 år.

Tidligere var pickup-modeller for spesielt interesserte europeere, men slik er det ikke lenger. Det har bilindustrien oppdaget, og kappes nå om de nye kundene i et stadig voksende segment. Nå er ikke verdens mest solgte bil, Ford F-150, tilgjengelig i Europa, men det kommer stadig nye modeller på markedet. Senest i fjor knallet Mercedes til med en helt ny X-serie.


Men gamle travere holder også stand. Som den legendariske pickup-modellen fra Mitsubishi, selveste L200 som er solgt i nærmere 5 millioner eksemplarer.

Den kom for skikkelig lenge siden (ja, føl deg gjerne gammel nå). Dataspill, den gang de var store automater plassert i butikker og på spillehaller, fikk sitt gjennombrudd med Space Invaders, i Japan startet de jobben med det første automatiserte mobilnettet og Supermann nådde nye høyder på kino.

Mitsubishi hadde på sin side sett at det spesielt i USA var stor etterspørsel etter en spesiell type bil, en som kunne brukes til å frakte unger til og fra skolen, pendling til og fra arbeid og til rekreasjon med god lasteplass.

En pickup.

De fant løsningen i en modell som fikk det italienske navnet Forte ‒ fritt over satt til sterk, kraftfull og overlegen.

Dette var en pickup designet som en skikkelig allrounder ‒ til bruk i hverdagen, arbeidshest til lastejobber og som en terrengbil. Forte ble altså konstruert for å brukes røft, og den kunne altså transportere ett tonn med gods.

Den hadde et langt panser, fire frontlys og sidedeksler langs kanalene.

Modellen ble laget med tanke på eksport, men het L200 da den kom til Europa. Kjært barn har som kjent mange navn, og denne må virkelig ha vært elsket. For maken til navnekaos skal vi lete lenger etter.

Etter L200 er Triton den mest kjente benevnelsen, mens andre navn på Forte har vært Strada, Rodeo, Colt, Storm, Magnum, L200 Strakar, Dodge Ram 50 og Plymouth Arrow. Den ble til og med kalt Mighty Max. Det det er altså et dusin med navn.

I 1986 kom Mitsubishi med 2. generasjon av L200, og ti år senere med 3. generasjon. Så gikk det ni år før 4. generasjon kom i 2005, og den nåværende generasjon kom i 2015.

Her er et tilbakeblikk på historien til L200, som blant annet har blitt kåret til årets pickup av Auto Express fire år på rad som første modell noensinne.

1. generasjon

  • Introdusert september 1978.
  • «Forte» en ett-tonns pickup lastebil ble introdusert i Japan med navn som Mitsubishi Truck og L200. Eksport til Nord-Amerika startet samme år i oktober.
  • Karosseriet er i Single Cab-utførelese. Kraften ble hentet fra en 2,0-liters bensinmotor, med en opsjon for 2,6-liter i Nord-Amerika og 1,6-liter i Japan og andre markeder. En 2,3-liter diesel var også mulig for generell eksport.
  • I oktober ble et 4WD-system introdusert.

2. generasjon

  • Introdusert i mars 1986.
  • Helt ny. Variantene tilbyr karosseritypene; Single Cab, Club Cab, Double Cab i kort og lang versjon. Nytt drivverk for både 2WD og 4WD, med 2,0-liter og 2,6-liter bensinmotorer, samt en 2,5-liter diesel (økt fra 2,3-liter).
  • I mai 1991 introdusert som «Strada» i Japan, double cab.

3. generasjon

  • Introdusert november 1995.
  • Den nye «L200 Strada» ble introdusert i Thailand
  • Produksjonen fast sted ved Thai Laem Chabang fabrikken, og eksportert til hele verden
  • Tre karosserivarianter; Single Cab, Club Cab og Double Cab for eksport. Motorisering var 2,5-liter eller 2,8-liter dieselmotor. 4WD-mekanismen inneholdt det innovative «Easy Select 4WD»-systemet.

4. generasjon

  • Introdusert i august 2005.
  • Den nye pickupen «Triton» ble introdusert i Thailand. Salg til andre markeder fulgte etter.
  • Tre karosserivarianter; Single Cab, Club Cab og Double Cab, og med nyutviklede motorvalg på 2,5-liter og 3,2-liter common-rail diesel. Drivverksalternativene var 2WD, 4WD med «Easy Select 4WD eller «Super Select 4WD» systemer.

5. generasjon

  • Introdusert november 2014.
  • Den 5. generasjonen introduseres i Thailand og andre markeder fulgte etter.
  • Tre karosserivarianter; Single Cab, Club Cab med doble dører og Double Cab. Nyutviklet 2,4-liter MIVEC dieselturbo, 2,5-liter dieselturbo, og 2,4-liter bensinmotor. Drivverkene var 2WD og 4WD, med mulighet for «Super Select 4WD-II» elektronisk innkobling.

Tiden framover…

Som vi ser har Mitsubishi en periode på 10 år for hver generasjon, og det betyr at vi har snart er halvveis i syklusen. Det betyr i bilverden en ansiktsløfting. Og L200 er ikke noe unntak, og det sirkulerer allerede spionbilder av bilen dekt med kamuflasjedesign.

Mitsubishi har også gitt oss et ørlite glimt av den kommende L200, og slik er det bildet.

Selv om 40 år er lenge, er det heller ingenting i det lange løp. Så L200 har nok mange nye år i seg, selv om dagens pickuper lever litt på nåde nå som det meste handler om nullutslipp. Kanskje vi får en E200?

Følg bil24 på Facebook

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er Porsche 911 nummer én million. Men den skulle egentlig hete 901.

Nullet som ble eneren

Denne historien er litt spesiell. Den starter faktisk 63 år før sin egen begynnelse. Og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *