Hjem / Elbiler / Leaf sørget for rekordlavt CO2
Nissan Leaf føk til topps på salgsstatistikken for mars. (Foto: Nissan)
Nissan Leaf føk til topps på salgsstatistikken for mars. (Foto: Nissan)

Leaf sørget for rekordlavt CO2

Nye Nissan Leaf slo knock-out på konkurrentene i mars-måned, og sørget også for et rekordlavt CO2-utslipp på nyregistrerte biler.

Mange har ventet på 2. generasjon Leaf, og endelig er leveringen skikkelig i gang. Det var forventet at modellen ville suse til topps på salgslistene når leveringene tok til, og det kan vi trygt si at Leaf også har gjort.

Faktisk ble det i løpet av mars registrert flere Leaf enn nummere to, tre og fire til sammen, og hele 2.172 nye Leaf-eiere kan kjøre rundt i en ny elbil.

Slår vi sammen tallene for de tre neste, Tesla Model X (727), Volkswagen Golf (697) og Tesla Model S (676), så ender vi på 2.100 biler. Det ble altså registrert 72 flere Leaf enn de tre, og det må kalles en solid knock-out.

Som dere sikkert har registrert, har alle de fire øverst også eldrift. Dette slår også voldsomt ut på CO2-statistikken.

Snittet av alle 14.401 nyregistrerte bilene i mars endte på rekordlave 63 g/km, noe som for eksempel er 22 g/km lavere enn mars 2017.

Det rekordhøye elbilsalget utgjorde 37,3 prosent av samtlige registreringene, og totalt ble det registrert 5.366 nullutslippsbiler ‒ 89,3 prosent høyere enn mars 2017, viser statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Fire av bilene var for øvrig hydrogenbiler.

Mange som ikke går for ren elbil, satser på hybrid. Andelen personbiler med en slik løsning endte på 26,7 prosent, og dermed endte andelen elektrifiserte biler på hele 64 prosent for mars.

Så hva har dette å si for dieselen?

Jo, tallene stuper og dieselen endte på ny rekordlav andel. Dieselbilene har sakte men sikkert mistet markedsandeler, og i mars hadde kun 16 prosent av bilene dieselmotor. Til sammenligning var andelen diesel i sammen måned i 2017 på 24,6 prosent.

20 prosent av de nyregistrerte bilene i mars hadde ren bensinmotor.

Takket være mars-registreringene er Leaf nå den mest registrerte modellen i Norge så langt i år med 2.998 biler, mens Golf er nummer to med 2.105 biler og i3 nummer tre med 1.519 biler.

Volkswagen beholder topposisjonen blant merkene med 4.008 biler, mens Nissan nå er nummer to med 3.464 biler og Toyota nummer tre med 3.276 biler i løpet av årets tre første måneder.

Å tippe at Nissan snart vipper den regjerende salgsmesteren Volkswagen av tronen gir ikke høye odds.

Og de kommer til å bli en lei konkurrent også i årene framover. For Nissan har akkurat lansert sine planer kalt «Nissan M.O.V.E. to 2022». Den sier at Nissan skal utvikle åtte nye elbiler som skal bygge på suksessen til Leaf, og målsetningen er å selge én million elbiler i året innen 2022.

Starten strategiplanen har fått i Norge lover iallfall bra.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Peugeot har bygget framtidens bil på en klassiker fra 1969. (Alle foto: Peugeot)

Elbil-konseptet som tar pusten fra deg

Peugeot e-Legend har det meste. Den er elegant, elektrisk, har lang rekkevidde, rask lading og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *