Hjem / Forbruker / Lappen kan ryke om du gambler med sommerdekk
Ja, vinteren kommer også denne gang. Det kan du være ganske så sikker på. (Begge foto: If)
Ja, vinteren kommer også denne gang. Det kan du være ganske så sikker på. (Begge foto: If)

Lappen kan ryke om du gambler med sommerdekk

En ting er sikkert. Den første snøen faller like overraskende hvert eneste år. Og et trafikalt kaos følger deretter.

I år overrasket kong vinter med sin første visitt på Østlandet natt til tirsdag. Det førte selvsagt til det vanlige kaoset, og desperate bilister gikk faktisk til det skritt at de kontaktet politiet og ba om dispensasjon for å kjøre med sommerdekk.


Svaret de fikk var ikke av det overraskende slaget:

Kjører du altså med sommerdekk eller dårlige vinterdekk og havner i trøbbel, kan altså førerkortet ryke. For det er ditt ansvar for at bilen er trygg nok til å ferdes i trafikken, uansett hva datoen sier.

Men enda verre. Du kan forårsake en trafikkulykke grunnet dårlige dekk, og da blir ting enda mer alvorlig.

Og det er mange som gjør akkurat det hver eneste vinter.

Tusenvis av bilister med sommerdekk krasjer nemlig på vinteren, viser en skadestatistikk fra If.

Etter noen sesonger med mye snø på Vestlandet og Sørlandet har bilistene der blitt bedre til å legge om til vinterdekk, og der har antall vinterulykker med sommerdekk gått ned de to siste vintersesongene. Dette var tidligere landsdelene som var verstinger på dette området.

If’s statistikk viser at det i Vest-Agder var 4,5 prosent med sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter, Aust-Agders andel var 5,6 prosent og i Rogaland var andelen 6,1 prosent.

Ved tidligere vintre har andelen i disse fylkene gjerne ligget på 10-15 prosent.

Nå har Oslo overtatt tronen, og hele 8,4 prosent av bilskadene der sist vintersesong involverte kjøretøy med sommerdekk. Vinteren før var andelen til sammenligning kun 2,5 prosent.

‒ Vanligvis skjer disse ulykkene i Oslo-området på dagen med ordet «snøkaos» i titlene på nettavisene, altså første dag med snøfall. Mange av skadene på sommerdekk kom på våren, og det er uvanlig. Vinteren slapp sitt grep sent, og mange skiftet nok dessverre til sommerdekk for tidlig, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Norske bilister er ganske flinke til å legge over til vinterdekk, og det varierer noe i forhold til hvor mye snø som faller i sesongen. I fjor viser If’s statistikk at 3,9 prosent av ulykkene på vinteren involverte kjøretøy med sommerdekk, mens tallet for vinteren 2015/2016 var på hele 10,1 prosent. Da var altså en av ti kjøretøy skodd med sommerdekk.

– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Clementz.

Mandag ble Agder overrasket av snø, og If mottok flere titall skademeldinger og måtte bistå med veihjelp til mange. Og med illevarslende prognoser for de neste dagene bemanner If opp hjelpedesken. For de vet hva som kommer.

‒ Vi er forberedt på kunne ta unna mange henvendelser, og ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for dem som er rammet når skaden først har skjedd, sier Clementz.

Forsikringsselskapet fører statistikk for hver vintersesong over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag.

Sist vinter registrerte selskapet karosseriskader på 17.375 personbiler, varebiler og bobiler, og 682 av disse kjøretøyene var utstyrt med sommerdekk.

Dette er altså bare ett av forsikringsselskapene, så det er grunn til å tro at det totale tallet bikker 1.000 med god margin.

Og osloenserne er altså blitt verstinger. Trenden ser ut til å fortsette nå, for denne meldingen publiserte Oslo-politiet tirsdag:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nå åpnes det for flere og sterkere lys på bilene, noe som skal gjøre tafikken tryggere. (Illustrasjon: Ford)

I dag åpnes det for sterkere lys

Nå er det ikke lenger en begrensning på antall ekstralys og styrken på disse. Reglene …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *