Hjem / Nyheter / Her koster 1.000 liter bensin 60 øre
Norge har verdens 163. dyreste bensin, og Venezuela har den klart billigste. (Arkivfoto)
Norge har verdens 163. dyreste bensin, og Venezuela har den klart billigste. (Arkivfoto)

Her koster 1.000 liter bensin 60 øre

Venezuela er i dyp økonomisk krise, og det gir en helt absurd situasjon rundt bensinprisene.

På 2000-tallet opplevde Venezuela gode tider, mye takket være stabile og gode oljeinntekter. Men problemene begynte da daværende president Hugo Chávez satte i gang noe som er kalt den «Den bolivarianske revolusjonen», inspirert av Simón Bolivar som var en stor leder i Venezuela på 1800-tallet. Den godeste Bolivar var en viktig aktør da Venezuela, Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru og Panama løsrev seg fra det spanske styret, og ble selvstendige stater.

Chávez’ strategi slo helt feil, spesielt når dette også samsvarte med en vanskeligere periode i oljebransjen, og problemene har bare vokst seg større og større etter hans død i 2013.

Mannen som overtok var Nicolás Maduro, og i vår ble han valgt til seks nye år som president. Det valget var så kontroversielt at 14 land hjemkalte sine ambassadører, og de mente at valget verken var demokratisk, åpent eller rettferdig.

Men Maduro tviholder på makten, og problemene øker i landet med drøyt 30 millioner innbyggere.

Ikke uventet har det resultert i inflasjon. Nærmere bestemt hyperinflasjon.

Inflasjon betyr at prisnivået vokser og at den lokale valutaen blir mindre verd. Ved hyperinflasjon skjer dette mye raskere, og ofte kan prisene doble seg nesten over natten.

I Venezuela har dette gitt et ganske så absurd utslag.

Venezuela var den 10. største oljenasjonen bare for få år siden, og borgerne har forlangt at bensinprisen holdes på et lavt nivå. Faktisk har mange hundre dødd for billig bensin.

Etter et fall i oljeprisen prøvde et stadig mer gjeldstynget Venezuela i 1989 å justere drivstoffprisene samt innføre andre økonomiske reformer, og det gikk helt galt. Det endte med noe som er kjent som «Caracazo», et voldsomt oppgjør mellom illsinte borgere og sikkerhetsstyrker. Flere hundre døde under opptøyene, og det endte med at bensinprisene ble fredet.

Selv ikke Hugo Chávez turte å røre de.

Men i 2016 følte Maduro at bensinprisene måtte justeres, men de gikk kun opp med noe prosent. Dette ga ikke noe som helst utslag på prisen ettersom de var så latterlig lave i utgangspunktet, og Venezuela er fortsatt verdens desidert billigste land når det kommer til bensin.

Og bensin er så billig at det ikke er lett å forstå.

1 liter med 91 oktan koster 1 bolivar, mens man må ut med 6 bolivar for 1 liter 95 oktan. Til sammenligning koster ett egg 200.000 bolivar.

Slår du inn 6 bolivar i en valutakalkulator gir det faktisk ingen utslag. Ikke ett øre en gang. 60 bolivar gir 0,01 krone, 600 bolivar 0,06 krone og 6.000 bolivar tilsvarer 60 øre.

1.000 liter bensin koster altså 60 øre, noe som i seg selv er helt vanvittig.

Men Yahoo skriver at dette gir et enda mer absurd utslag. Hyperinflasjon devaluerer altså lokal valuta, og de som har utenlandsk valuta får millioner og milliarder bolivar tilbake under veksling.

Yahoo skriver at 1 dollar for tiden gir 3,5 millioner bolivar, og da blir det hele ganske så latterlig.

For 8,2 kroner kan du dermed kjøpe 3,5 millioner liter 91 oktan bensin. Har bilen din en bensintank på 70 liter kan du dermed fylle den opp 50.000 ganger for 1 dollar.

Bensinprisen er på kun rundt 4 prosent av selve kostandene (drivstoff blir importert fra USA), så det er staten som betaler for nesten hele moroa.

Ifølge en ekspert nyhetsbyrået AFP har snakket med har bensinen kostet Venezuela 80 milliarder kroner siden 2012, og myndighetene prøvde å tette hullet med å trykke opp mer penger. Det gir som kjent enda mer inflasjon.

Yahoo skriver også at Maduro nå vil innføre et slags fedrelandskort med statlige subsidier, og at denne også skal inkludere drivstoff. Dette kortet har kun 1 av 3 i Venezuela, og motstanderne sier at dette er en utpressingsmetode for å få flere folk over til Maduros parti.

Presidenten sa nylig at han vil regulere drivstoffprisene, men hvor mye 1 liter bensin kommer til å koste vet ingen ennå.

Og det blir neppe noe opprør som i 1989 av dette.

For stadig flere biler og busser blir nå parkert, ettersom det ikke finnes reservedeler i landet. Ifølge et forbund Yahoo referer til er 90 prosent av bussene ikke lenger i drift, og antallet øker for hver dag som går.

Så de har altså megabillig bensin, men det finnes stadig færre biler som kan fylle opp tanken.

Ifølge GlobalPetrolPrices har Iran den nest billigste bensinen, og der koster 1 liter bensin 2,2 kroner. Oljenasjonen Norge har ifølge nettstedet verdens tredje dyreste bensin (163. dyrest i verden), kun slått av Island og Hongkong.

Her hjemme er prisen for 1 liter 16,8 kroner, mens den aller dyreste i Hongkong koster 17,4 kroner for literen.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *