Hjem / Nyheter / Lamborghini slettet Porsche-rekord
Denne bilen er den raskeste produksjonsbilen rundt Nordschleife. (Begge foto: Lamborghini)
Denne bilen er den raskeste produksjonsbilen rundt Nordschleife. (Begge foto: Lamborghini)

Lamborghini slettet Porsche-rekord

Uker før Lamborghini avduker sin nye bil har den satt ny rekord for produksjonsbiler rundt Nordschleife. Se video.

Da racerbanen Nürburgring arrangerte sitt første løp på Nordschleife i 1927 (banen sto ferdig i 1925) var en av de mange skuelystne en engelsk journalist. Etter å ha sett Nordsløyfa uttalt han følgende:

‒ Det ser ut som en ravende, full kjempe har vært ute i skogen og bestemt ruta.

Så fryktinngytende og imponerende er den drøye 20 kilometer lange sløyfa at da sir Jackie Stewart, tre ganger formel 1-verdensmester, hadde kjørt der, døpte han banen likegodt «Det grønne helvete».

Det kallenavnet blir nok sittende.

Og Nordschleife er faktisk en helt vanlig vei også. En enveiskjørt sådan. Så eventyrlystne bilister kommer i flokk, betaler avgiften og prøver seg på en runde eller to gjennom den grønne skogen i Nürburgring.

Så det er kanskje ikke så rart at bilprodusentene også setter kurs for Nordschleife når de har nye biler som skal testet. Spesielt de med litt mer potente kjøretøy.

Slik som Lamborghini.

I 2015 kom de dit med en Lamborghini Aventador LP 750-4 SV som brøt den magiske 7-minuttersgrensen, og året etter var det en Lamborghini Huracán Performante sin tur til å få luftet seg i den grønne skogen. Det endte med en tid 6:52,01 og ny banerekord for produksjonsbiler.

Den sto til september 2017. Da stilte rivalen Porsche opp med en Porsche 911 GT2 RS, og ble klokket inn på 6:47,25 minutter.

Den sto i drøye ti måneder.

For nå er rekorden tilbake hos Lamborghini.

De tok med seg en kamuflert Aventador SVJ og den offisielle Lamborghini-føreren Marco Mapelli til Nordsløyfa, satte på Pirelli-dekk og installerte kamera og tidtakingsutstyr ‒ og satte av gårde.

Resultatet ble 6:44,97 minutter rundt den 20,6 kilometer lange banen. Rekorden var dermed tilbake hos Lamborghini igjen.

‒ Aventador SVJ følger opp Lamborghini-tradisjonen som en banebil. Den nye bilen er et resultat av Lamborghini-teknologi som gir en supersportsbil som overgår de nåværende ytelsene, sier styreleder Stefano Domenicali.

Bilen blir avduket under bilutstillingen i Monterey i august, og var av den grunn kamuflert under rekordforsøket tidligere i uken.

Så det er begrenset hva Lamborghini har avslørt rundt den nye superbilen. Men vi vet litt.

Den har firehjulsdrift med bakhjulstyring og er bygd av lettvekstmaterialer, noe som gir den 1 hk per 1,98 kilo.

Bilen er en videreutviklet Aventador SV med den såkalte Jota-pakken, derav SVJ, noe som betyr at de har flikket på de aerodynamiske detaljene. Det gir den mer marktrykk, men også bedre vektfordeling og faktisk mindre dragsug.

De har også dratt ut litt mer krefter ut av motoren, og resultatet taler for seg selv.

Aventadoren som satte rekord i 2015 ble klokket inn på 6:59,73 minutter. SVJ-versjonen er altså over 14 sekunder raskere. Det er mye når vi kommer opp i slike hastigheter.

Porsche depper muligens over å ha blitt slått, men de kan fortsatt slå seg brystet med den ultimate skryterettigheten ‒ den aller raskeste runden rundt Nordschleife noensinne.

I juni tok de med seg racerbilen 919 Hybrid Evo til banen, og gjorde unna runden på utrolige 5:19,55 minutter ‒ en forbedring på 50 sekunder. Les mer om det og se video av den runden i en av lenkene under.

Men først må du selvsagt se runden til Lamborghini Aventador SVJ. Det tar deg under sju minutter. Vi lover!

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Snart kommer teknologi som lar alle høre sin egen musikk i bilen. (Foto: Hyundai)

Snart kan du høre musikk uten å forstyrre andre

En teknologi som deler opp bilen i private lydsoner kan snart bli en realitet. De …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *