Hjem / Elbiler / Kona til Hyundai meget ettertraktet
Mange vil ha tak i den elektriske Kona til Hyundai. (Foto: Hyundai)
Mange vil ha tak i den elektriske Kona til Hyundai. (Foto: Hyundai)

Kona til Hyundai meget ettertraktet

Nordmenn venter lengselsfullt etter en ny elektrisk bilpartner, og i snitt tikket det inn 43 bestillinger hver eneste time etter at det ble åpnet for bestilling av Hyundai Kona electric.

Vi så det med den nye generasjonen av Leaf, hvor Nissan Norge begynte leveringene i mars. Da solgte de raskt unna 2.172 biler, og den var den desidert mest solgte bilmodellen den måneden.

I forrige uke åpnet Hyundai for bestillinger av Kona electric, men «kun» for de 20.000 som hadde satt seg på en interesseliste i forkant. De andre må vente til juli.

‒ Vi har kjørt en helt åpen linje med interessentlisten vår fra dag én, uten noen form for depositum eller forpliktelser. Det har tydeligvis fungert bra, for over 15 prosent av dem som meldte forhåndinteresse har bestilt bil i løpet av den første helgen, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

72 timer etter at de åpnet for bestilling viser fasiten 3.132 ordre, noe som altså blir 43 nye bestillinger hver eneste time gjennom hele helgen. Og trykket vedvarte mandag.

‒ Pågangen er enorm, og vi er svært fornøyde med salget så langt, sier Stenbo.

Tesla, Leaf og BMW i3 har stort sett dominert elbilmarkedet i Norge i flere år, men nå kommer konkurrentene.

Audi kommer med e-tron og Jaguar med I-Pace, begge vil koste mellom 600.000 og 700.000 kroner. Kia Niro vil komme i slutten av året, og vil mest sannsynlig havne i prisklassen til langdistansevarianten av Leaf og Kona electric, som er den neste nye elbilmodellen som lander i Norge.

Kona electric starter på 325.900 kroner, og Hyundai Norge tar kun inn modellen som er godt utstyrt. Men kundene kan også velge skinninteriør for et tillegg på 10.000 kroner, og for ytterligere 10.000 kroner får kundene også soltak.

Ikke overraskende går de fleste norske kundene for full pakke.

‒ Vi ser at de aller fleste velger å legge på enten skinninteriør, eller kombinasjonen skinninteriør og soltak, sier Stenbo.

Det finnes altså allerede en SUV-modell som heter Kona, og det er denne Hyundai nå har bygd om til en elbil.

Bilen får en elektrisk motor på 204 hestekrefter, og rekkevidden oppgitt i den mer realistiske WLTP-standarden er på 482 kilometer.

‒ Salgsstarten bekrefter at Kona electric er et etterlengtet produkt i markedet. Vi er veldig glade for responsen vi får, men ikke overrasket over at så mange velger å bestille den, avslutter Stenbo.

Det eksklusive salget for de som står på interesselisten varer til 17. juni, før det ordinære salget starter 2. juli.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *