Hjem / Nyheter / Kobler biler opp mot trafikklysene
Volkswagen og Simenes vil koble bilene opp mot trafikklysene. (Illustrasjon: VW)
Volkswagen og Simenes vil koble bilene opp mot trafikklysene. (Illustrasjon: VW)

Kobler biler opp mot trafikklysene

Volkswagen tester ut ny teknologi som skal koble bilene direkte opp mot trafikklysene, noe som vil gjøre de myke trafikantene tryggere.

Vi nærmer oss stadig automatiserte kjøretøy, også kjent som både selvkjørende og autonome. Disse er stort sett bygd opp med en teknologi basert på radar, lidar og kamera ‒ gjerne i en kombinasjon av alle tre. Men dette har også sine svakheter, som for eksempel når bilen rett og slett ikke klarer å tolke trafikkbildet ‒ eksempelvis i et kaotisk og uoversiktlig kryss.


Så hvordan løser man dette?

Volkswagen gjør det på en smart måte.

Sammen med Siemens har de utviklet teknologi som lar bilen koble seg opp mot kilden, altså systemet som styrer trafikklysene.

Dette gjøres via noe som er kalt Car2X-teknologi, og Volkswagen har standardisert en løsning kalt WLANp.

EU har foreløpig ikke standardisert løsning som lar kjøretøy kommunisere med eksterne kilder kjent som V2X (vehicle-to-everything), men ettersom Volkswagen nå brøyter vei ligger det kanskje i kortene at det blir den trådløse WLANp.

Og dette er en ganske så kul løsning.

WLANp har nemlig en rekkevidde på rundt en kilometer, og biler kan plukke opp all mulig relevant informasjon som er tilgjengelig i nærområdet.

Den mest åpenbare er selvsagt å utnytte informasjon fra trafikklysene, ettersom det fortsatt skjer svært mange ulykker i slike utsatte kryss og overganger.

Sammen med Siemens prøver nå Volkswagen ut et spennende prosjekt på to fotgjengerfelt i Wolfsburg. Disse er utstyrt med moderne sensorteknologi som skal registrere når det er aktivitet i dem.

‒ Fotgjengeroverganger utstyrt med radar- og sensorteknologi kan øke nøyaktigheten ved gjenkjenning av fotgjengere og syklister. Informasjon i komplekse kryss og spesielt ulykkesbelastete plasser hvor kjøretøyene ikke klarer å tolke dette riktig, sier Manfred Fuhg i Siemens.

Det er altså her WLANp kommer inn. Informasjon fra de to lyskryssene sendes videre til kompatible biler i nærheten, og dermed får sjåførene beskjed om dette.

‒ Basert på systemer med kunstig intelligens (AI) i trafiksignalsystemer, kan intelligente kontrollmetoder gi kjøretøyer en mye mer presis informasjon om røde og grønne faser enn tidligere, sier Fuhg.

Slik ser Volkswagen for seg hvordan det fungerer:

Bilene får altså beskjed rett fra kilden, noe som gjør det mye mer nøyaktig enn for eksempel lidar og kamera.

‒ I motsetning til de relativt unøyaktige posisjonsdataene til en smarttelefon, gir bruk av sensorer som er koblet mot kjøretøyet svært nøyaktige data for et kritisk område. Dette er en viktig betingelse for å unngå falske advarsler. I tillegg til de tekniske hindrene, er personvern et annet aspekt som gjør at folk ikke vil bruke personlige smarttelefoner til dette, sier Gunnar Koether, leder av avdelingen for bilsikkerhet hos Volkswagen.

Men det er ikke bare for å oppdage fotgjengere et slik system kan brukes. Ved å koble bilene direkte opp mot trafikklysene kan bilen forutse hvordan de neste lyskryssene vil bli. Bilen kan dermed gjøre seg klar for en nedbremsing om noen sekunder, eller være klar over at de neste lysene forblir grønne. Dette skaper bedre trafikkflyt, mindre forbruk og utslipp og færre farlige situasjoner.

‒ Wolfsburg og Volkswagen har satt seg som mål om å bli en modellby med tanke på teknologi, og det er en rekke fordeler ved å koble sammen biler og trafikklys, påpeker borgemesteren i byen, Klaus Mohrs.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *