Hjem / Elbiler / Kjenn stillheten i Audis elbil
Det er stort sett dekkstøy man hører når man kjører Audi e-tron i byene. (Alle foto: Audi)
Det er stort sett dekkstøy man hører når man kjører Audi e-tron i byene. (Alle foto: Audi)

Kjenn stillheten i Audis elbil

Audi gir oss nå et glimt av interiøret til den kommende e-tron, og man kan nesten kjenne stillheten.

Det er to ting som virkelig skiller fossilbiler og elbiler. Det ene er selvsagt selve drivverket, og det andre er lyden. Den blir ganske så mye mer framtredende i en elbil som ikke har en bråkete motor.

Og Audi har fokusert mye på dette under utviklingen av e-tron, og har blant annet testet bilen i en vindtunell hvor en gigantisk vifte på fem meter har produsert orkaner på 300 km/t.

På den måten har ingeniørene fått målt desibelnivået i kupéen, og funnet løsninger som gjør kjøreturen enda stillere.

Audi har utviklet en høyteknologisk lydisolering for karosseriet som kan isolere lydoverføring i alle soner. Dette fjerner nesten vindstøyen helt, noe som også bidrar til en mer behagelig og harmonisk kjøretur.

Jakten på stillheten kommer også til syne i utformingen av interiøret, som Audi nå gitt oss et innblikk i.

– Det nærmer seg lansering, og når vi nå kan åpne prototypen og vise interiøret ser vi at den plasserer seg rett i premiumsegmentet, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

Den tyske produsenten har vist fram innsiden av prototypen i København. Og valget av sted var ikke tilfeldig.

Der fikk de nemlig innpass i den Kongelige Opera, en perfekt plass for å avduke interiøret. For, og kanskje ørlite ironisk med tanke på den store stillhet-fokusen, tilbyr nemlig Audi Bang & Olufsens 3D Premium Sound System som tilvalg.

Dette lydsystemet består av hele 16 høyttalerne og forsterkerne gir 705 watt, og sørger for «en lydopplevelse så naturtro at det høres ut som om man er på konsert».

Så Kongelig Opera var perfekt.

Hovedscenen i e-trons interiør er et stort og buet dashbord, som ifølge Audi harmonerer sømløst med kanten som rammer inn Virtual Cockpit samt skjermene til de virtuelle speilene som er tilgjengelig som tilvalg.

De virtuelle speilene er også ganske spesielle. Et lite kamera viser bildene på en syv tommer høykontrasts OLED-skjerm, og bildet kan justeres fra side til side for å gi den synsvidden som kreves. I tillegg er det mulig å zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen.

I MMI-systemet kan sjåføren velge mellom tre ulike visningsmodi for motorveikjøring, svinger og parkering.

Et annet designelement som Audi fremhever er den sideløse midtkonsolen, hvor girspaken er integrert i håndstøtten og skal skape en følelse av at den flyter over midtkonsollen.

At Audi har tenkt gjennom det innvendige designet er helt klart. Sømmene i setene skal illustrere elektriske kretskort, og er med på å skape den komplette elektriske følelsen.

Flere andre ting kommer som tilvalg.

Som for eksempel kontrastsømmer i oransje, som er inspirert av det elektriske anlegget, og stemningsbelysningen som lyser subtilt opp overflatene og gjengir linjene i interiøret.

Også e-tron-skiltet i instrumentpanelet er også belyst.

Elbilen har en akselavstand på nærmere tre meter, noe som gir relativt god plass på innsiden. Audi selv framhever benplassen bak. De har nemlig fjernet den midtstilte tunellen man finner på konvensjonelle modeller, noe som igjen frigir plass.

De første norske kundene får Audi e-tron like over nyttår, og i motsetning til flere andre elbilmerker trenger ikke kundene å belage seg på lange ventelister. Og dette gjelder til og med de som bestiller den i tiden framover.

‒ Vi får store volumer til det norske markedet, og er klare for å ivareta enda flere enn de som til nå har reservert en plass for Audi e-tron, sier Sinervo.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Tysk politi raidet Opel

Tyske anklagere søkte mandag gjennom Opel tyske lokaler i Ruesselsheim og Kaiserslautern. Det er mistanke …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *