Hjem / Elbiler / Kinesisk by har like mange elbusser som det finnes norske busser

Kinesisk by har like mange elbusser som det finnes norske busser

Oslo var med rette stolte da de fikk to elbusser i desember. Men det er en forsvinnende liten dråpe sammenlignet med megabyen Shenzhen.

Det er 16 byer i Kina som har minst dobbelt så mange innbyggere som hele den norske befolkningen, og da skjønner vi raskt at lufta i storbyene kan bli svært dårlig.

Kina innså at de måtte gjøre noe i 2009, og har siden den gang blant annet satset på nullutslipps kjøretøy. Faktisk satser de nå så mye at de har kommet med nye incentiver for å få folk til å gå over fra fossile biler til elbiler, slik Norge har hatt i noen år.

Nytt av året er blant annet at rekkevidden nå spiller inn. De under 150 kilometer får ingen subsidier, de med 300 kilometer får dagens fordeler, mens de over 400 kilometer også får de nye subsidiene.

Men det satses ikke bare på elektriske personbiler i Kina. De går «all in» også når det kommer til busser.

Best av alle er byen Shenzen, en kystby sør i Kina med ikke mindre enn 12 millioner mennesker i de urbane strøk.

Byen er en av 13 byer som av myndighetene ble utpekt til pilotbyer for nyenergi kjøretøy i 2009, og de har nå kommet i mål med bussene. Det vil si at samtlige busser er elektriske i den gigantiske byen.

Dette kommer etter at myndighetene ga byen rundt fire milliarder kroner i subsidier i 2017, noe som altså puffet de over målstreken.

Ifølge en pressemelding fra byens myndigheter er det eksakte tallet 16.359 elbusser ‒ et helt crazy tall. Ifølge SSB fantes det i Norge i utgangen av 2015 16.668 busser, og da er altså rubbel og bit tatt med i regnskapet.

En by i Kina har altså like mange elbusser som det finnes norske busser. Ganske utrolig.

Viss du titter på videoen helt øverst kan du se en del av disse, men langt fra alle. Og det er elbusser så langt øyet kan se, bokstavelig talt.

Sammenlikner vi med USA, hvor det også satses tungt på elbusser, blir det like imponerende. New York City er flinkest med sine knappe 6.000 elbusser, etterfulgt av Los Angeles med knappe 2.400, New Jersey med drøyt 2.200 og Chicago med knappe 2.200.

Det er altså flere elbusser i Shenzen enn de fire storbyene til sammen. Det sier ikke rent lite.

Og ikke nok med det.

Shenzen har kastet seg over drosjenæringen, og vil bytte ut disse eksosutslippende fossilene med elektriske taxier. 12.518 av drosjene er nå elbiler, noe som utgjør 62,5 prosent av det totale antallet taxier i byen.

‒ Vi vil gradvis bytte ut de eksisterende drivstoffdrevne drosjer med elektriske, og være ferdig med jobben i 2020 ‒ eller til og med før, sier sjefen for kollektiv transport i byen, Zheng Jingyu.

Men bussene er altså i mål. Til glede for befolkningen, og bussjåførene selv.

‒ Vi har hatt flere måneders trening og passerte vanskelige eksamener før vi kan kjøre e-busser, sier en av disse med et etternavn på Wang.

Infrastrukturen må selvsagt være på plass for at noe slikt skal være mulig. Det er satt opp hele 501 ladestasjoner for busser, og til sammen er det rundt 8.000 ladepunkter.

På terminalen i bydelen Qinghu har for eksempel Western Bus Group installert mer enn 30 ladepåler.

‒ En buss kan bli ladet opp i løpet av to timer, og ladestasjonen har en kapasitet på 300 busser daglig, forteller Guan Anguang, nestkommanderende på terminalen.

Og han har lagt merke til en annen effekt av elbussene.

‒ Det har blitt svært stille her, selv om bussene kommer og går, sier han.

Men det er selvsagt luften som er det viktigste.

‒ Den utstrakte bruken av elbusser og eldrosjer spiller en viktig rolle for luftkvaliteten og utviklingen av vakre Shenzen, sier Lou Heru, nestleder i byens transportkommisjon.

De elektriske bussene bruker 72,9 prosent mindre energi enn dieselbussene, og nå kommer noen astronomiske og utrolige tall.

Ifølge byen vil elbussene spare energi som tilsvarer 366.000 tonn(!) med kull og 345.000 tonn(!) med drivstoff. De vil redusere utslippene av karbondioksid med 1,35 millioner tonn(!!).

Hva med eldrosjene? Jo, de vil spare energi tilsvarende 119.000 tonn (nå lar vi oss ikke overraskende lenger, så ingen ! her) og erstatte 116.000 tonn med drivstoff.

Så vi skjønner hvor viktig dette er for nærmiljøet, spesielt i disse megabyene.

Shenzen er langt fra alene å satse på elbusser i Kina, og for hver måned som går vokser antallet elbusser med mange hundre. Men ingen er foreløpig i nærheten av det Shenzen har gjort.

Det er produsenten BYD som har sitt hovedkontor i Shenzen som har levert bussene, og de satser nå voldsomt på europeiske byer også. De har snart busser rundt i hele den vestlige delen av Europa, inkludert Oslo.

Den norske hovedstaden fikk sine to første elbusser fra BYD i desember. Det er to 18-meters busser som skal kjøre linjen 31E mellom Grorud og Tonsenhagen som er en strekning på rundt to mil. E-linja skal håndteres av Nobina på vegne av Ruter.

‒ Vi viste fram et elbusskonsept for mer enn to år siden, og vi overlykkelig å se de gå inn i den daglige transporten, sier Isbrand Ho, daglig leder for BYD Europa.

‒ Det er utfordrende forhold i Oslo, men vi har stor tro på at bussene takler den trafikkerte ruten selv i et kaldt norske klima, legger hun til.

Også andre norske byer skal teste ut elbusser i tiden framover, så det er ikke bare i hovedstaden kollektivtransporten ser på grønne alternativer i Norge.

Men om elbil-revolusjonen skjer i Norge, skjer altså elbuss-revolusjonen i Kina.

Der var det ikke mindre enn 115.000 elbusser i Kina i 2016. Siden den gang har altså Shenzen fullført sin overgang, som den aller første store byen i verden.

Da fortjener de det utslitte utsagnet:

Du store kineser!

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *