Hjem / Nyheter / Kia oppgraderer flaggskipet
Flaggskipet til Kia blir nå ny, K9. (Alle foto: Kia)
Flaggskipet til Kia blir nå ny, K9. (Alle foto: Kia)

Kia oppgraderer flaggskipet

Nå kommer andre generasjonen av K9, flaggskipmodellen til Kia.

Den sørkoreanske viste fram en helt ny K9, kalt K900 i USA, under den internasjonale bilutstillingen i New York. Og modellen som kom tilbake i 2013 er virkelig blitt ny.

Det meste er nemlig oppgradert, fra designet, interiøret, teknologi og førerassistenter til motor og kjøreegenskaper. Kia har åpenbart ikke holdt igjen på noe.

K9 som ikke selges i Norge er altså toppmodellen til Kia, og er en luksussedan i «direktørklassen». Og i den øvre klassen stilles det høye krav.

Nye K9 utpeker seg ikke spesielt når det kommer til design ‒ iallfall ikke ut fra bildene. Den ser ut som en stor og anonym bil. Kanskje til og med litt grå og kjedelig?

Det spiller kanskje ikke så stor rolle for de som går for denne. Tradisjonelt er det innsiden og komforten som er det aller viktigste for den øvre klassen.

Det tror åpenbart også Kia, som har «teppelagt» bilen med skinn og trematerialer. Det er en drøss med innstillinger i setene, nærmere bestemt 20 for førersetet. Setene foran er selvsagt både ventilerte og oppvarmede. Baksetet bak føreren kan stilles på 14 forskjellige måter, mens setet bak frontpassasjeren har 12 innstillinger. Så det bør være mulig å finne seg til rette også bak i en K9.

Kia har også puttet inn en ny lysløsning for kupéen, slik at det er mulig å finne den ideelle lyssetting når man er på tur. Faktisk er det ikke mindre enn 64 forskjellige fargevalg, og man kan jo lure på hva man skal med så mange.

Midt i siktelinjen foran finner vi en svært 12,3 tommers berøringsskjerm, noen knapper, en rund klokke med eksklusivt design og støtte for Apple Carplay og Android Auto. Interiørfargene på bildene harmonerer fint, og gir et ytterligere eksklusivt preg over kupéen.

Det skal heller ikke stå på lyden i den nye K9. Et 900 watts Harmon Kardon-system med 17 høyttalere bør holde for de aller fleste, og blant spillemodusene finner vi «On Stage» som gir et 360 graders lydbilde som om du skulle vært på en scene. Kult.

Under skallet skjuler det seg en masse ny teknologi. Blant annet har flaggskipet selvsagt fått Kias Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) som inkluderer et 360 graders kamera og alt det vanlig av førerassistenter ‒ filassistent, adaptiv cruise controll, blindsonevarsler og den slags ting.

Motoren er selvsagt også ny, og de har faktisk løftet den rett ut fra sportsbilen Stinger. Dette er en 3,3-liters twinturbo V6 på 365 hestekrefter, og den kobles sammen med en åttetrinns automatkasse. Og selvsagt trekker den på alle hjulene.

De har også oppgradert selve kjørekomforten og sikkerheten, så andre generasjon av K9 er virkelig blitt en ny bil.

Om noen tenker på å importere denne til Norge så kan vi opplyse at den kommer i 2019, mens prisen ikke er kjent.

Kia hadde også to andre oppgraderte modeller med seg til New York. Både Optima og Sedona har blitt oppgardert, og Optima har blant annet for et oppdatert ADAS-system.

Her er nye Optima.

Det er kun Optima som selges i Norge av de tre modellene som ble vist fram i New York.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *