Hjem / Nyheter / Kia gjør som Volkswagen
Slik ser mildhybrid-systemet til Kia ut. (Foto: Kia)
Slik ser mildhybrid-systemet til Kia ut. (Foto: Kia)

Kia gjør som Volkswagen

Elektrifisering er et stikkord i bilindustrien, og både Volvo og Volkswagen har uttalt at de vil elektrifisere det de kan i framtiden. Nå gjelder dette også Kia.

Et annet stikkord når det kommer til elektrifisering er «mildhybrid» ‒ altså en mindre hybrid enn det som sitter i «ekte» hybridbiler.

Annonse

Mildhybrid betyr at motoren får hjelp av et batteri til deler av kjøreoppgaven, som for eksempel ved akselerering. Normalt er det et 48 volt litium-ion-batteri som gjelder i mildhybridene, og systemet er automatisert slik at det skjer uten at føreren merker noe.

Mildhybridsystemene har den gode egenskapen at det kan ettermonteres i eksisterende modeller uten store tilpasninger i designet, og dermed få ned drivstofforbruket og utslippene på en enkel måte.

Det er ikke mange ukene siden Volkswagen annonsert at de har utviklet et mildhybrid-system som vil passe inn i tilnærmet alle modellene i framtiden, og den neste generasjon Golf får eksempel dette systemet.

Nå har turen kommet til Kia.

De sier at de vil introduserer en dieselmotor med 48V mildhybrid drivlinje i andre halvår i 2018.

Dette systemet vil levere elektrisk kraft under akselerasjon, samt at mildhybrid startgenerator (MHSG) muliggjør en forlengelse av tiden forbrenningsmotoren kan være avslått under kjøring. Akkurat slik Volkswagen sitt system vil fungere.

Kia har kalt det EcoDynamics+ mildhybrid-teknologi, og kan integreres i eksisterende drivlinjer uten at det går utover de praktiske egenskapene eller designet.

Den første modellen som kommer med dette mildhybrid-systemet blir Kia Sportage senere i år, mens tredje generasjon Kia Ceed vil få drivlinjen fra 2019.

Kia hevder at de blir den første produsenten som tilbyr kundene hybrid, plug-in hybrid, elektrisk og 48V-teknologi i sitt modellutvalg.

Det er først og fremst dieselmotorene Kia tenker på rundt mildhybrid, og kombinert med Kias tekmnologi kalt Selective Catalytic Reduction (SCR) vil CO2-utslippet reduseres med opptil 4 prosent etter den nye målestandarden WLTP.

Kias mildhybrid veksler sømløst mellom motor og generator, og under akselerasjon vil MHSG- enheten gi opptil 10 kW med elektrisk ytelse i «motor»-modus. Dette reduserer belastningen på motoren og reduserer dermed utslippene.

I «generator»-modus regenereres energi som lader batteriene når gassen slippes opp og under bremsing.

Kias EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje er kompatibel både med manuell- og automatgir, og forhjulsdrift, bakhjulsdrift samt firehjulsdrift. Drivlinjen vil også tilpasses for bensinmotorer.

Volvo var først ute med å si at de vil elektrifisere alle sine modeller i 2019, og de fleste produsentene har nå lovet en drøss med slike modeller i årene som kommer.  

Kia vil lansere 16 nye modeller med alternative drivlinjer innen 2025, inkludert fem nye hybrider, fem nye plug-in hybrider, fem elbiler, samt en brenselcelle bil som kommer i 2020.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Elsyklister utgjør ikke større risiko enn tradisjonelle syklister. (Foto: Trygg Trafikk)

Elsykler utgjør ikke større risiko

Du ser dem knalle opp bakker og suse forbi fotgjengerne som den reneste Thor Hushovd. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *