Hjem / Nyheter / Japan rystet av flere skandaler
Japan er rystet av flere skandaler rundt bilindustrien. (Foto: Mazda)
Japan er rystet av flere skandaler rundt bilindustrien. (Foto: Mazda)

Japan rystet av flere skandaler

Bilindustrien i Japan er i enda mer trøbbel. Nå gjelder det Mazda og Suzuki samt MC-produsenten Yamaha.

Glansbildet rundt den japanske bilindustrien er i ferd med å smuldre helt opp. Skandalene har nemlig stått i kø de siste årene.


Det hele begynte med den største av de alle, kollisjonspute-skandalen.

I 2013 ble flere dødsfall og en rekke alvorlige skader knyttet opp mot kollisjonsputer fra den japanske produsenten Takata, som hadde en oppblåsingsventil som ikke fungerte slik den skulle.

Til å begynne med resulterte dette i en tilbakekalles av 3,6 millioner biler, men saken vokser stadig i omfang. Airbag-produsenten hadde nemlig en rekke store bilprodusenter som kunder, og det dukker stadig opp nye tilbakekallinger av biler utstyrt med kollisjonsputer fra Takata selv den dag i dag.

Totalt skal rundt 100 millioner biler være berørt av skandalen, og det skal være minst 23 dødsfall knyttet til de defekte kollisjonsputene.

Selskapet slo seg konkurs i fjor, og ble deretter kjøpt opp.

Dette ble fulgt opp av en gedigen stålskandale i fjor.

Kobe Steel innrømmet å ha tuklet med dokumentasjonen, og en rekke produkter ble sendt ut til kunder med feilaktige spesifikasjoner. Selskapet var Japans tredje største stålprodusent, og blant en lang rekke kunder var bilprodusenter som Toyota, Lexus, Honda, Mazda, Subaru, Mitsubishi og Daihatsu samt andre store kunder som flykjempen Airbus.

Dette førte igjen til at både Mitsubishi Materials Corp og Toray Industries, to andre leverandører av bilkomponenter, også innrømmet dataforfalskninger.

På samme tid ble det også kjent at Nissan var i trøbbel.

Bilprodusenten innrømmet til slutt i forrige måned at de hadde brukt uautoriserte teknikere til å godkjenne nye biler, og at testene rundt utslippene og drivstofforbruket ble gjennomført ulikt fra den offisielle testmetoden. Dermed inneholdt sluttrapportene verdier som stammet fra disse feilaktige testene.

Så var det Subarus tur.

Tilbake i april innrømmet selskapet at de hadde gjennomført feilaktige tester på mer enn 1.500 biler, noe som resulterte i feilaktige data rundt forbruk og utslipp. Administrerende direktør Yasuyuki Yoshinaga har senere beklaget jukset.

Nå vokser skandalen ytterligere, for undersøkelser myndighetene har satt i gang etter alle avsløringene har avduket testjuks hos både Mazda, Suzuki og Yamaha.

Ifølge Reuters bekrefter både Mazda og Suzuki at de har sendt inn rapporter angående utslippstestene, men ville ikke kommentere saken torsdag formiddag.

De har imidlertid kommentert saken senere på dagen.

Mazda sier at de har sendt over en rapport som dekker 1.472 biler som er testet i modusene kalt JC08 og WLTP.

«Rapporten som er oversendt viser at det ikke har vært noen forfalskninger av testdataen i noen av testmodusene».

De sier at de har funnet feil ved testing i 72 tilfeller i JC08, men disse ikke har noe å si på testtallene for forbruk og utslipp. Ingen feil ble funnet i WLTP-modusen.

Mazda sier at de vil oppdatere systemet som resulterte i feil, og at de har ansatt flere som skal gjennomføre testene.

«Mazda aksepterer at det har vært feil på et lite antall tester, og situasjonen var raskt identifisert slik at nødvendig tiltak raskt ble satt i gang for å unngå dette i framtiden», heter det fra produsenten.

Yamaha Motor, som blant annet produserer motorsykler, snøscootere, båtmotorer og ATV-kjøretøy, beklager.

‒ Når det gjelder utslippstestene… der har vi gjort noen feil. Vi beklager det på det sterkeste, sier en talsperson til Reuters.

Alle tre selskapene fikk bank på børsen etter avsløringene, og samtlige falt mange prosent torsdag.

Men den japanske bilindustrien er langt fra de eneste som er i trøbbel.

Faktisk er en av hovedgrunnene til at bilindustrien nå satser på elektrifiserte biler alle utslippsskandalene som har rystet verden den siste tiden.

Etter at dieselgate hvor Volkswagen ble avslørt i 2015 har det vært en rekke skandaler og mistanke om manipulering av utslippstallene, og selskaper som GM, Fiat Chrysler, Ford, Renault, BMW-gruppen og Daimler har alle hatt mistanker rettet mot seg. Flere har også måtte tilbakekalle biler.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her pakker James May opp en bil. (Faksimile Youtube)

Se James May pakke opp en bil

Er drømmen din å pakke opp en eske som inneholder en helt ny bil? Du …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *